De Karma zou de automarkt op zijn kop zetten

Even was de Karma van ontwerper Henrik Fisker koploper in het ecochique segment van de automarkt. Toch valt nu het doek.

null Beeld .
Beeld .

Hij kwam, zag, overwon en struikelde de coulissen in. Wat Love Hurts van Nazareth is voor de popmuziek, is de Fisker Karma voor de autowereld. Deze Amerikaanse elektrische auto verscheen in 2012 uit het niets massaal op de Nederlandse weg. Om even plotseling weer te verdwijnen.

Wat een verschijning: waar bijna iedereen bij elektrisch nog dacht aan de SRV-bus en de Toyota Prius, bleek de Deense ontwerper Henrik Fisker in het geniep te hebben gewerkt aan een auto die volgens Autoweek een combinatie was van een gespierde sportsedan en een milieuridder.

Zie die wulpse heupen, de enorme wielen, de stoere snoet (Fisker tekende ook de voluptueuze Aston Martin DB9 en de wulpse BMW Z8): alles aan deze elektrische auto ademde snelheid. Fisker werd geïnspireerd door een filmpremière in Los Angeles, waar hij Leonardo DiCaprio in een Prius zag arriveren. 'Da's leuk jongen, zo'n milieuvriendelijke auto, maar als er een spannend alternatief was geweest, was jij niet in zo'n Prius gekomen', schijnt Fisker te hebben gedacht. En hij sloeg aan het tekenen.

Wat uit zijn pen vloeide, tartte elke verbeelding. Naast zijn spetterende schoonheid was de Karma snel: van 0 naar 100 in 5,9 seconden, met een top van 200 kilometer per uur. Terwijl het gebruik 1 op 47,6 bedroeg, twee keer zo zuinig als een Fiat Panda. Dat was te danken aan de elektrische aandrijving, die van de auto in theorie een klimaatvriend maakte. Pas als de accu's na 60 kilometer leeg raakten, sprong de verbrandingsmotor bij, die een generator aandreef. Slimme technologie die ecochic koppelde aan autoliefde.

Kwaliteit

Die 1 op 48 was louter in theorie natuurlijk, geen sterveling zal dat verbruik hebben gehaald. Dat maakte voor de Belastingdienst niet uit, want wie een Karma kocht, werd op allerlei voordeeltjes getrakteerd. Geen bpm, geen wegenbelasting, 14 procent bijtelling. Ook al was de aanschafprijs meer dan een ton, vanwege zijn ruimte, luxe, sexappeal en kracht kon de Fisker prima meekomen in het luxesegment waar Audi, BMW en Mercedes-Benz de dienst uitmaakten.

Dat werd in 2012 zichtbaar in de verkoopcijfers. Van de Mercedes S-klasse werden er in Nederland 76 verkocht. Nieuwkomer Karma reed 140 keer de showroom uit. De Karma zou de automarkt op zijn kop zetten.

Het liep anders. De kwaliteit van de auto bleek niet geweldig en ook met de brandveiligheid leek het niet in orde. De acculeverancier ging failliet. Ruim driehonderd Karma's gingen in vlammen op, nadat superstorm Sandy een parkeerterrein onder water had gezet en enkele auto's door kortsluiting in brand vlogen. Het vuur sloeg over naar andere Karma's.

De verkoop zakte in: een jaar later werden er nog 38 verkocht en daarna was het gedaan. De nieuwe Chinese eigenaar meldde afgelopen zomer dat de auto dit jaar wordt geherintroduceerd. Maar vorige maand werd bekend dat de productielijn in het Finse Uusikaupunki wordt ontmanteld.

Love hurts.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden