De kapper weet nu ook waar de knop zit van virtual reality

Hoera, het is weer tijd voor de nieuwe Franse haarmode, gedicteerd door de branche-organisatie Haute Coiffure Française. 'Enter cyberspace, de supersnelle namaakwereld', luidt de hartelijke oproep die de dames en heren van Haute Coiffure Française deze lente en zomer zullen laten rondzingen....

Jawel, de kapper die knipt naar Frans recept heeft zojuist kennelijk ook de knop ontdekt waarmee je de virtual reality aan en uit kunt zetten. Voor een modern kapsel moet je nu 'even inloggen', en als dat gebeurd is maakt ie er een 'wat rafelig, maar toch vitaal en dynamisch' geheel van. Was het bij de winterhaarmode nog de 'wat langere bovenpartij' die domineerde, de komende tijd zal het 'slordige kapsel' furore gaan maken.

Het slordige kapsel! Dat wordt lachen bij de kappers van Haute Coiffure Française. Veel geld neerleggen om, na een ongetwijfeld zeer intensieve behandeling, naar buiten te lopen met een kop die eruit ziet alsof er in geen tien dagen naar omgekeken is. Dit heet: 'een no-nonsense-look'. K. de Bruin, voorzitter van Haute Coiffure Française, rept in een deze week verspreid persbericht van 'bewuste wanorde' en zegt verder: 'Het mag er absoluut niet gekapt uitzien.'

Zijn kappersorganisatie kondigt de nieuwe rage aan: 'Piekerige, wat geïmproviseerd ogende kapsels vervolmaken het geschetste beeld van de trendy bohémien.' Deze coupes werden Ligne Virtuelle gedoopt, en ze zijn verkrijgbaar in 'korte, halflange en mannelijke' uitvoering. Verder schermen de volgelingen van de Franse topkappers nog met termen als 'warrig effect' en 'punky karakter' - allemaal zeer geschikt voor 'mensen die lak aan conventies hebben'.

Haute Coiffure Française zegt: 'Wie durft, volgt'

Gewoon een halfjaar niet wassen en niet knippen, dat kan natuurlijk ook.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden