De Ka+ is nog geen verre echo van het kittige wagentje van weleer

De Ford Ka+is een auto. Met vier wielen. Om van A naar B te rijden dus. En lekker goedkoop.

De Ford Ka+ Beeld Ford
De Ford Ka+Beeld Ford

De Ford Ka is niet meer. Dat wil zeggen: de oer-Ka, Auto van het Jaar 1997, dat pittige opdondertje, een auto uit het A-segment (Up!, Picanto) was natuurlijk al een tijdje verdwenen, want in 2009 ingeruild tegen een veelbeweende, bloedeloze imitatie-Ka, de Ka2 zeg maar.

Nu is er de Ka3. Ford zag in dat een auto onder die naam louter hilariteit zou oproepen, dus werd het de Ka+. En daar is iets opmerkelijks mee, want u mag denken dat het wéér een kleintje zou zijn, maar nee. Plus is meer: de Ka groeide met één A4tje in de lengte.

Nou zijn er persconferenties en autoreisjes om minder georganiseerd. Meestal wordt 3 centimeter al gevierd als de grootste stap sinds de tocht van Marco Polo naar China. Dus 30 centimeter is echt heel veel. De Ka+ (vanaf 12.995 euro) hoort nu thuis tussen de budgetauto's Kia Rio (vanaf 14.495 euro) en de Dacia Sandero (vanaf 10.990 euro). Want de nieuwste Ford wordt wel degelijk gepresenteerd als een budgetmobiel.

De Ford Ka+ is een auto voor mensen die niet van auto's houden. Een echte Volkskrant-Ford dus, fluistert de Ford-medewerker, die weet dat zijn topmodellen nog weleens worden onthaald op boegeroep bij de Blik-lezers.

Toch is de Ka+ niet simpelweg de opvolger van de tweede generatie Ka. De Ka+ begon zijn bestaan in India als de Ford Figo, een eenvoudige gezinsauto met veel ruimte. Een veel-voor-weinigauto die het in Europa tegenwoordig ook goed doet.

Ford Ka+

Motor 1.2 l benzine, handgeschakeld, 5-versnellingen
Vermogen 85 pk (63kW)
Prijs €16.990 (incl. opties)
Vanafprijs €12.995
Verbruik 4,8 l/100km (volgens opgave); 7 l/100 km (gedurende test)
Uitstoot 110 g/km (C-label)

Geluidsisolatie

En in plaats van 'm te presenteren als de Figo, werd de familienaam Ka gebruikt, dat scheelt een hoop marketinggeld. De auto zelf werd echter aangepakt: hij kreeg geluidsisolatie, netter weggedrag, een mooier interieur, de veiligheid werd verbeterd en de elektronische uitrusting werd uitgebreid. De Ka mocht dan eenvoudig zijn, maar moest wel voldoen aan een eerstewereldniveau.

Desondanks heeft de eerste budget-Ford bij het wegrijden een verrassing in petto: geen navigatie. Dat is ongebruikelijk voor een gloednieuwe auto en ook zo jammer, want zo'n zuignap op het raam staat zo goedkoop - al heeft Ford er een mooi beugeltje voor.

Maar dat heb je ervan: een budgetbak. Toch laat de auto zich verder kennen als een echte Ford, daar valt niets op af te dingen. Hij stuurt makkelijk in de stad, blijft op de snelweg fijn rechtdoor rijden zonder al te veel stuurcorrecties en hij laat weten waarmee de wielen te maken krijgen: oneffenheden, gaten, gladde vlakken, zonder dat het onaangenaam of oncomfortabel wordt.

Tekst gaat verder onder de infographic.

null Beeld Volkskrant Infographics
Beeld Volkskrant Infographics

Het enige waar we niet van op de banken gingen staan is de motor. Hoewel we de zwaarste uitvoering meekregen, de 85 pk-1.2-motor, blijft het toch een beetje een bloedeloos geval. Het is natuurlijk ook geen sportauto, maar een gezinswagen. Toch misten we de peper van de turbo. Niet omdat we voortdurend naar kantoor en terug willen scheuren, maar omdat zo'n slome duikelaar voorin flinke toerentallen uitlokt, bij het optrekken bijvoorbeeld.

Dat staat garant voor een onmatig brandstofverbruik. De fabriekscijfers schotelen bij stadsinzet een optimistisch 6,3 l/100 km voor (gemiddeld is: 4,8 l/100km), maar onze boordcomputer houdt het na een week woonwerkverkeer op 7,0 l/100km en dat is ouderwets veel.

Ook de bagageruimte lokte geen hoera's uit, maar ach, voor zo'n autootje zijn twee koffers niet gek. Wanneer de achterbank neergeklapt is, kan er bij het tuincentrum toch een afzichtelijke hoeveelheid lentegroen worden ingeladen.

Opscheppen met het uiterlijk konden we niet, de Ka+ is nog geen verre echo van het kittige wagentje van weleer, maar hij is precies zoals de Ford-man omschreef: een auto met vier wielen, om van A naar B te rijden.

Veel-voor-weinigauto's

Sinds het succes van de eenvoudige Dacia Logan (2004) in West-Europa, de Roemeense dochteronderneming van Renault, zijn er meer veel-voor-weinigauto's in West-Europa op de markt gebracht. De mate van succes hangt naast de (lage) prijs af van de aanpassingen aan de veeleisende smaak van de rijkere consument.

Eerder bracht Ford de Indiase Ecosport-mini SUV ook op de markt in Europa. Deze werd niet met gejuich ontvangen. Zo duurde het lang voordat het merk het reservewiel binnenin opborg. Aanvankelijk zat dat achterop, waardoor de laadklep niet naar boven maar opzij draaide. In krappe parkeerplaatsen is dat ronduit onhandig.

Voorbeelden van meer succesvolle budgetauto's zijn de SpaceStar van Mitsubishi en de Nissan Micra, beide afkomstig uit Thailand, maar flink aangepast aan de West-Europese smaak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden