'De jaren tachtig zijn aan de beurt'

Wat zou er in hemelsnaam met ABC zijn gebeurd? Die band met die geblondeerde zanger en de hit The Look of Love....

Voor één keer schitteren Moyet en Martin Fry, het gezicht van ABC, weer. Op Re-Members Only, de nieuwe plaat van Sylk 130, laten deze sterren van weleer in nieuwe nummers horen dat ze het zingen nog niet zijn verleerd.

Achter Sylk 130 gaat de Amerikaanse dj/producer King Britt schuil, vanavond als dj te gast in de Amsterdamse club Escape. De timing voor zijn plaat had niet beter gekund (over twee weken ook in Nederland), moet ook King Britt toegeven. Zowel in de mode als in de popmuziek wordt rijkelijk geciteerd uit de jaren tachtig. 'Maar ik begon al twee jaar geleden aan deze plaat', zegt King Britt nauwelijks bekomen van zijn vlucht in een Amsterdams café.

Trouwens, die hele eighties-revival had iedereen al ver van te voren kunnen zien aankomen, meent hij. 'Elk decennium wordt twintig jaar later gerecycled. In de jaren negentig waren de seventies aan de beurt. En nu dus de jaren tachtig.'

Re-Members Only is het tweede deel van de trilogie waarin King Britt teruggaat naar zijn muzikale roots. Op When the funk hits the fan, het eerste deel uit 1998, blikt hij met zwoele funk en disco terug op de jaren zeventig, 'de tijd dat ik voor het eerst naar muziek luisterde.' En nu dus de jaren tachtig: 'het tijdperk dat ik besliste om mijn geld te verdienen met muziek. Deze plaat is een eerbetoon aan mijn muzikale helden uit die tijd.'

Dit eerbetoon is zonder meer geslaagd. Want wie anders dan gladjanus Fry met zijn galmende stem en gouden lok én pak had King Britt moeten vragen voor de zang op een gelikte synthi-popdeuntje? En wie anders dan Grover Washington Jr., de saxofonist die succesvol was met zijnslaapkamerjazz, voor een ballad? Wie heeft niet geschuifeld op Just the two of us tijdens klasseavondjes?

When the funk hits the fan was een soundtrack bij een fictieve film over één dag uit het leven aan een dj. Re-Members Only is een radio-uitzending van deze dj op het fictieve station Wish 130. 'Radio was de enige plek waar je als zwarte jongen in Philadelphia naar Europese popmuziek kon luisteren.'

Alleen de doemsfeer van bands als Joy Division en The Smiths - toch even typerend voor de jaren tachtig als de neutronenbom en geföhnde kapsels - ontbreekt op Re-Members Only. 'Ik ben een enorme fan van deze bands. Maar de jaren tachtig zijn voor mij een happy tijd.'

Hij zou het wel kunnen, zo'n duister album maken. Veelzijdigheid is King Britts grootste kwaliteit. Als Sylk 130 maakt hij funk, al dan niet met jaren tachtig-invloeden. Hij maakt house onder de naam Scuba. En bij de hiphopformatie Digable Planets had hij halverwege de jaren negentig succes als dj. Nog steeds is hij een veelgevraagd dj die het liefst funk, house en hiphop door elkaar draait.

Binnenkort begint hij aan het laatste deel van zijn trilogie. 'Dat wordt een futuristisch album waarop ik vooruit kijk. Dan zal pas duidelijk worden welke invloed de jaren zeventig en tachtig hebben gehad op mij.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden