De Jaguar: heer in het verkeer

Het was liefde op het eerste gezicht, met de F-type van Jaguar, een heer in het verkeer én een beest op de weg.

Jaguar F-Type Beeld Jaguar

Het is ze van harte gegund, de bewoners van de wijk in Amsterdam-Zuidoost die de PostcodeKanjer van 43,7 miljoen hebben gewonnen. En ook de winnaars van de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij, gefeliciteerd! Voor mij was het twee keer niks. Meer dan ooit had ik deze keer gehoopt op een beetje leuke prijs. De reden: de Jaguar F-Type Coupé, bij het zien liefde op het eerste gezicht, na het rijden bestendigde verliefdheid.

En ik ben duidelijk niet de enige. Twee mannen in Mitsubishi Outlander die op de A2 langszij komen, minderen vaart en mimen 'mooi'. Even later, bij het tankstation, fluistert een man die glimlachend voorbij komt lopen: 'Mooi man', terwijl zijn hand liefkozend over het glimmend zwarte voorspatbord gaat. En in de stad wijst een groepje schooljongens naar de twee centraal geplaatste dikke uitlaatpijpen, kloppen op de zijruit en vragen: 'Meneer, meneer, geef eens gas.' Waarna de brul met luid gejuich wordt ontvangen.

Gereden: Jaguar F-Type Coupé

Prijs 103.480 euro (verkrijgbaar vanaf 84.900 euro)
Gewicht 1.577 kg
Afmetingen (lxbxh) 4,47x2,04x1,30
Motor 3.0 liter V6
Vermogen 340 pk
0-100 km/u 5,3 seconden
Top 260 km/u
Verbruik volgens opgave 1:11,4
Verbruik tijdens test 1:7,5
CO2 205 g/km (energielabel F)

Gunfactor

De Jaguar F-Type Coupé heeft een hoge gunfactor, zoveel is duidelijk. Ook in dit land, waar sportwagens nog weleens proleterig worden gevonden en zelfs op agressie stuiten.

De opvolger van Jaguars legendarische E-Type is dan ook meer dan waardig. Alleen al het instappen is een belevenis. Een druk op de ontgrendeling van de afstandsbediening en de verzonken deurhendels springen tevoorschijn. Open de deur en het stuur gaat iets omhoog om de instap te vergemakkelijken. Neem plaats in de in alle denkbare standen elektrisch verstelbare sportstoel en het stuur zakt weer naar de vooraf ingestelde stand. Mocht er behoefte zijn aan frisse lucht, dan rijzen twee ventilatieroosters geluidloos op uit het midden van het dashboard, om er na gedane arbeid weer even geruisloos in terug te keren.

Beeld Volkskrant

Dubbel karakter

Een druk op de startknop en de zes cilinders maken het jongetje in je wakker, alsook de buren. Een rauwe brul die kort daarna terugzakt naar een sonore brom. Daarmee is meteen het dubbele karakter van de F-Type neergezet: een kruising tussen een gentleman en een straatschoffie. Beschaafd voortglijden is mogelijk. Natuurlijk, de vering is aan de stugge kant, want sportwagen, maar nooit oncomfortabel. De achttraps automaat, ook te bedienen met flippers aan het stuur, maakt het rijden relaxt. Zolang de rechtervoet in bedwang wordt gehouden, is het genieten van de rust: bij 120 kilometer draait de motor slechts een kleine 2.000 toeren. Trap het gaspedaal flink in en de F-Type schiet vooruit, begeleid door een fijn, nog redelijk beschaafd gehuil.

Maar zet de selectieschakelaar op de middenconsole naar de stand met het racevlaggetje, de 'Dynamic Mode', en het is gedaan met de rust. Zeker met de zogeheten actieve sportuitlaat, een van de opties (bij elkaar ter waarde van zo'n 20 duizend euro) die bij dit 'instapmodel' zijn meegeleverd. Daarin gaan kleppen open voor iets wat Jaguar in de folder omschrijft als een 'actievere rijervaring'. Dat kun je wel zeggen. Bij het accelereren schakelt de automaat pas bij 7.000 toeren en klinkt er oergebrul uit de twee kachelpijpen. Het gas loslaten wordt beloond met een mitrailleursalvo.

Kinderachtig misschien, maar ik kon het steeds niet laten: een tunnel in de snelweg inrijden, gewoon rustig met 100 kilometer in de achtste versnelling, raampjes open, 'Dynamic Mode' aan en met de flipper een keer of drie terugschakelen.

Handhandleiding

De F-Type is er als coupé en als cabrio, beide in drie versies. De 'gewone', met een 3 liter V6 van 340 pk, de S met een 3 liter V6 van 380 pk en het topmodel, de R met een 5 liter V8 van 550 pk. Alle motoren zijn voorzien van een supercharger, een mechanische turbo. Vanaf dit jaar zijn de S- en R-uitvoeringen ook met vierwielaandrijving te krijgen en de S-versies kunnen worden geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Amerikanen, meestal niet gewend aan het rijden met een handbak, krijgen daarbij een 'manual-manual': een schriftelijke cursus handmatig schakelen. Met hoofdstuktitels als Three pedals? en Don't be afraid of the clutch.

De F-Type is er als coupé en als cabrio, beide in drie versies. De 'gewone', met een 3 liter V6 van 340 pk, de S met een 3 liter V6 van 380 pk en het topmodel, de R met een 5 liter V8 van 550 pk. Alle motoren zijn voorzien van een supercharger, een mechanische turbo. Vanaf dit jaar zijn de S- en R-uitvoeringen ook met vierwielaandrijving te krijgen en de S-versies kunnen worden geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Amerikanen, meestal niet gewend aan het rijden met een handbak, krijgen daarbij een 'manual-manual': een schriftelijke cursus handmatig schakelen. Met hoofdstuktitels als Three pedals? en Don't be afraid of the clutch.

Bochten

Ook het rijden op kronkelige B-weggetjes is een genot. De F-Type stuurt snaarstrak en kan met hoge snelheid door bochten worden gejaagd. Natuurlijk is het mogelijk de elektronische hulpmiddelen uit te schakelen en met rokende banden door de bochten te glijden. Maar dat laat ik over aan de mannen van Top Gear.

Nog minpuntjes? Ach, de parkeersensoren rondom reageren met een wel erg paniekerig gepiep op wat krappere situaties en het aanraakscherm van het infotainmentsysteem is niet al te gevoelig. Flink duwen dus, als je bijvoorbeeld een adres wilt intikken in de navigatie. Maar wie heeft er navigatie nodig in een F-Type? Een paar tassen pakken - de coupé heeft ook nog eens een heel redelijke bagageruimte - instappen en rijden. Maakt niet uit waarheen, zolang het maar ver weg is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden