De jacht op de techniekstudent

Studievereniging Virplaca uit Haarlem was vorige week op skivakantie in de Franse Alpen. Tot in de late uurtjes werd er gefeest....

Dit soort bureaus, dat geld verdient met het zoeken van personeel voor bedrijven, heeft de jacht op de student geopend. Het nijpende tekort aan hooggeschoold personeel in de bouw en techniek, veroorzaakt door economische groei, dwingt bedrijven in een vroeg stadium op zoek te gaan naar personeel. Welke plek is daarvoor beter geschikt dan de studie- of studentenvereniging?

Die spinnen er garen bij, want detacheringsbureaus zijn bereid steeds grotere bedragen ter beschikking te stellen in de strijd om de student.

Studievereniging Virplaca van hogeschool InHolland ontvangt jaarlijks duizenden euro’s van Continu Engineering voor lezingen, excursies en introkampen. Voor een binnenkort te houden ‘netwerkborrel’ betaalt het bedrijf ook nog eens een fust bier. ‘Als we daarnaast nog geld nodig hebben, is het een kwestie van één telefoontje’, zegt voorzitter Niels Beentjes van Virplaca.

Niet alleen Continu Engineering spekt de studievereniging; in de Franse Alpen kreeg Virplaca een rondleiding bij een lokaal bouwproject door het Nederlandse ingenieursbureau Burdock, dat ook het drinkgelag daarna betaalde.

Koud een week terug van de skivakantie stond voor de Haarlemse studenten al weer een touringcar gereed. Afzender ditmaal: bouwonderneming BAM. Nadat de studenten lekker waren gemaakt met een bouwexcursie, werd de dag afgesloten met een luxe diner. Op kosten van de zaak natuurlijk.

Uit een rondgang langs verenigingen in Haarlem, Delft en Eindhoven, waar veel bouw- en techniekscholen zitten, blijkt dat Virplaca niet de enige is die in de watten wordt gelegd. ‘We worden plat gebeld’, meldt bijvoorbeeld Danny van Kessel van de Eindhovense koepelvereniging Cheops.

Roderick Trompert, penningmeester van studievereniging Stylos uit Delft, zegt dat hij vaak niet eens meer hoeft uit te leggen waaraan hij het geld gaat besteden. ‘Ze komen zelfs naar ons toe met complete ideeën voor het organiseren van feesten. Puur en alleen om hun naam op de kaart te zetten.’

Volgens Marja Oppenoorth verkeren studie- en studentenverenigingen in een ‘ongekende luxepositie’. Ze werkt bij Supair, een niet-commercieel bureau dat afgestudeerden van de TU Delft koppelt aan bedrijven. Door de vrijgevigheid van grote detacheringsbureaus kunnen studenten hun prijzen opvoeren, zegt ze. ‘Het is voor Supair vaak al niet meer mogelijk een simpele advertentie te plaatsen in een verenigingsblad. De kosten rijzen de pan uit.’

Bjorn Groen van Continu Engineering Amsterdam bevestigt dat detacheringsbureaus steeds meer geld besteden aan studenten. ‘Het gaat soms om astronomische bedragen.’

In ruil voor de financiële bijdragen volstaat vaak het ophangen van een bedrijfsvlag of het dragen van sponsorkleding. Ook namenlijstjes zijn populair; via die gegevens sturen detacheringsbedrijven nieuwsbrieven rond. Het belang van de bureaus is vooral de naamsbekendheid, zegt Groen. Die is belangrijk omdat detacheringsbureaus door bedrijven worden betaald voor elk nieuw aangeleverd personeelslid. ‘Daarvoor hebben we wel wat geld over.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.