Les 7De rol van de ouder

De invloed van ouders is nu groter dan ooit

Met het sluiten van de basisscholen zijn ouders ineens docenten geworden. Dat is niet voor iedereen even makkelijk, weet Thijs Bol, socioloog en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam.

De helpende hand van hoogopgeleide ouders is momenteel een krachtige.Beeld Hollandse Hoogte

Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde. ’t Kofschip is nu ’t fokschaap. Thijs Bol deed de afgelopen maand onderzoek naar de nieuwe prominente rol van ouders en wat die voor de ontwikkeling van hun kinderen betekent. Aan ongeveer 800 ouders van 1.400 kinderen vroeg hij hoe zij het thuisonderwijs aanpakten.

‘Alle ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen bijblijven in deze periode, maar ouders met een universiteitsdiploma zijn nauwer betrokken bij het schoolwerk van hun kinderen en voelen zich beter in staat te helpen dan ouders met alleen een diploma van de middelbare school’, zegt Bol. Hun inkomen speelt ook mee. Voor armere ouders is het lastiger om in huis een goede werkplek voor hun kinderen in te richten. Door financiële problemen zijn er vaak meer spanningen thuis, waardoor kinderen minder rustig kunnen werken.

Maar kun je uit een thuisblijfperiode van twaalf weken al conclusies trekken? Dat kan, zegt Bol.‘Er bestond al enigszins vergelijkbaar onderzoek. Amerikaanse wetenschappers lieten kinderen een toets maken vlak voor en vlak na de zomervakantie. Zij zagen een sterk verschil tussen sociaal-economische groepen. Kinderen uit zwakke milieus leerden nauwelijks bij. Een zomervakantie is natuurlijk niet hetzelfde als deze maatschappelijke quarantaine, maar het onderzoek laat zien dat verschillen in ouderhulp al over een korte periode zichtbaar zijn.’

Ouders zijn cruciaal bij het ondersteunen. ‘Het leerproces balanceert tussen de school en de ouders. Als ouders daarin de overhand krijgen, zie je de kansen van de kinderen sterker uiteenlopen.’ Hoogopgeleide ouders vragen om meer over te dragen aan de docent, dat kan niet. ‘En dat moeten we ook niet willen, dat stimuleren is goed’, zegt Bol. ‘Wat je wel kunt doen, is kinderen op een jongere leeftijd al bij elkaar brengen, bijvoorbeeld door opvang goedkoper en toegankelijker te maken. Daar kunnen kinderen van leren. Dan erken je dat kinderen uit verschillende milieus beginnen met verschillende bagage. En dan kun je er iets aan doen.’

Nu de klaslokalen in Nederland beetje bij beetje weer opengaan, is het tijd voor een eerste balans. Wat hebben we geleerd van het afstandsonderwijs? Hoe ziet de toekomst van de docent eruit? Over de magie van het klaslokaal en hoe docenten opbloeien als ze professionele ruimte krijgen. De negen belangrijkste lessen op een rij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden