'De inspiratie en de warmte zijn eigenlijk het belangrijkst'

De workshopfilm Carmen van het noorden, de Makers voor Makers- dag van het Binger Instituut: op het Nederlands Film Festival staan beginnende of inspiratie zoekende filmmakers er niet alleen voor....

Waren er aan het begin van uw eigen carrière vergelijkbare projecten?

‘Na het succes van Floris ben ik op zoek gegaan naar de filmmogelijkheden in Nederland. Er bestond geen enkele opleiding, zo bleek. Ik heb moeten leren in de praktijk en gedurende mijn veertig jaar in het vak ben ik blijven zoeken. Ik heb uiteindelijk zelf de Rutger Hauer Film Factory opgericht omdat ik zoiets nergens anders vond. Het is een Europees, Engelstalig project dat in principe overal ter wereld georganiseerd kan worden. Filmmakers voor filmmakers, die samenwerkend bepaalde onderdelen van het productieproces aanpakken en in concrete films omzetten. De inspiratie en de warmte die daar van uit gaat zijn eigenlijk het belangrijkst: dat is het voedsel voor de filmmaker van de toekomst.’

Is de Film Factory hierin uniek?

‘Een groot voorbeeld en een superpartner heb ik aan het Amsterdamse Binger instituut gehad, dat al veel langer zulk werk verricht, maar veelal gericht is op de ontwikkeling van het scenario.

‘Momenteel ben ik in Rusland bezig om via de universiteit in St.-Petersburg iets dergelijks op te zetten. Daarnaast richt ik me op de digitale groeimogelijkheden van film, omdat ik voorzie dat film in zijn traditionele vorm snel zal verdwijnen. Er is een ware revolutie op gang gekomen, zowel in technisch als creatief en inhoudelijk opzicht. De drempel om nu een kleine digitale film te maken is laag, en daarmee ontstaat er een zeer zuiver klimaat voor filmmakers om aan de gang te gaan.

Moeten jonge filmmakers naar Hollywood of YouTube?

‘Een carrière zoals de mijne lijkt me nu onmogelijk. De tijden zijn veranderd. Amerika zit potdicht; zonder greencard kun je niets beginnen. Daar staat dan het internet tegenover. Een publiek gedreven raamwerk waar filmmakers goed terecht kunnen; een prachtpodium om dingen uit te proberen, zolang het niet door reclame of te veel manipulatie wordt overspoeld.’

In hoeverre vormen workshops en projecten als Carmen van het noorden en de Film Factory een zinnig alternatief voor de filmacademie of toneelschool?

‘Wat een beginnend filmmaker aan de filmacademie heeft, weet ik niet. Wat ik weet, is me door de praktijk bijgebracht. Ik heb gekeken, altijd, en gedaan. Een mens moet zoeken, maken, spelen, nieuwe vormen ontdekken; dat leidt tot vooruitgang en verandering. De waarde van workshops is daarbij onmiskenbaar.’

Zou u zelf aan zo’n grote workshopspeelfilm mee willen werken?

‘Ik wil al jaren het leven van bankier en verzetsstrijder Walraven van Hall verfilmen; het lijkt me fantastisch om die film als workshop te maken. Maar dan moet ik wel eerst een goed script als uitgangspunt hebben, en dat heb ik nog steeds niet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden