'De ingrediënten van onze producten moet je in principe kunnen eten'

Cosmetica zit vol met conserveermiddelen en chemische stoffen. Voor wie het liever natuurlijk houdt, zijn er inmiddels genoeg alternatieven.

Jonathan Berhani en Roel Holtland, oprichters van The Ohm Collection. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Aluminium in je deodorant, tandpasta met plastic balletjes. Je moet maar weten wat je elke dag onder je oksels spuit of op je tandenborstel smeert. Cosmetica zitten vol met conserveermiddelen en chemische stoffen waarvan we niet precies weten hoe goed of slecht ze zijn. Vergroten parabenen nu wel of niet de kans op borstkanker? En vreet je zonnebrand het koraal in tropische oorden echt aan, of valt het mee? Schadelijk, zeggen verontruste wetenschappers. Volstrekt veilig, reageert de branche.

De jongens van The Ohm Collection, een jonge Nederlandse cosmeticalijn die deodorants en gezichtscrèmes maakt, nemen het zekere voor het onzekere. 'De ingrediënten van onze producten moet je in principe kunnen eten', vertelt Roel Holtland (27), productontwerper en medeoprichter. In hun kantoor in Haarlem staat hij naast een citroenboompje en een gardeniaplant. In miniflesjes zitten oliën, gemaakt van harsen, bloemen, bomen en noten uit de hele wereld. 'Alles is echt, zo veel mogelijk wild geplukt en biologisch gecertificeerd', zegt Holtland. 'Niets wordt nagemaakt of aangevuld met goedkope mengmiddelen, waar de reguliere industrie zo goed in is', vult Jonathan Berhani (27) aan, de commerciële man.

Pionieren

De twee twintigers begonnen eind 2013 op een 'kruideniersmanier' te pionieren met poederdeodorant. Voor een beginnend bedrijf is dat makkelijk, een droog product. 'Met water wordt het productieproces al snel ingewikkelder', zegt Holtland. In een minicleanroom met één blender op de begane grond maken ze maandelijks zo'n vierduizend poederdeo's, van Fins zuiveringszout en geurige oliën. Gezichtscrèmes en zonnebrand laten ze maken door een bedrijfje in Kroatië, opgezet door een vrouw die allergisch werd van reguliere cosmetica.

The Ohm Collection behoort tot de handvol Nederlandse makers van biologische cosmetica, waarvoor dit jaar voor het eerst een hoek op de biologische vakbeurs van Bionext was ingericht. Want inmiddels valt er best wat uit te stallen, vertelt Pieter Hofland, medeoprichter van groothandelaar Yaviva, een onlinevitrine voor zo'n 25 biologische Nederlandse en buitenlandse cosmeticamerken. Ook The Ohm Collection ligt in zijn onlineschappen. Van veel smeersels, tandpasta's, shampoo, poeders en lippenstift is tegenwoordig een groene variant te krijgen, aldus Hofland.

Biologische cosmetica gaat in de eerste plaats om wat er niet in zit, zegt de ondernemer. 'Je staat echt met je oren te klapperen wat er allemaal aan giftige rotzooi in zit. Slecht voor je lijf en het milieu.' Op dieren geteste (ingrediënten van) cosmetica mogen sinds 2013 sowieso niet meer in Europa worden verkocht. 'Maar plastic in tandpasta draagt bij aan de plasticsoep en aluminiumzouten in deodorant lijken op z'n minst erg ongezond.' De vraag naar alternatieve producten neemt toe, aldus Hofland. 'Onze omzet groeit jaarlijks met 30 tot 40 procent.'

Toch is de biologische cosmeticamarkt nog klein en weet 'nog geen 5 procent' van de consumenten volgens Hofland dat het bestaat. Cijfers zijn er niet, laat de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) weten. 'Dat gaan we pas tellen als de grote merken er ook in gaan stappen', aldus de woordvoerder. Vooralsnog liggen de meeste biologische cosmetica in de 'groene hoekjes' in de winkelstraat: natuurdrogisterijen, reformhuizen, webshops en yogastudio's.

Dat geldt ook voor de producten van The Ohm Collection, nu verkrijgbaar op zo'n 250 Nederlandse en 50 buitenlandse verkooppunten. De megaketens als DA, Etos of Kruidvat zijn nog geen optie, zegt Berhani. Liever mikken de ondernemers op een doelgroep die al oog heeft voor gezondheid en milieu, legt hij uit. En die bereid zijn 22 euro te betalen voor een deodorant. Van deze 'labelcheckconsumenten', die voor aankoop kritisch het etiket bekijken, komen er steeds meer.

Woud aan keurmerken

De markt mag nog klein zijn, er is al wel een 'woud aan keurmerken' beschikbaar, zegt Hofland van Yaviva. 'Elk land heeft zijn eigen keurmerk, met eigen standaarden.' Maar in een markt waar zoveel 'groengewassen' wordt, waar gezwaaid wordt met loze termen als 'natuurlijk', is enige vorm van certificering belangrijk, vindt Hofland. 'Het kost alleen wel wat, voor beginnende ondernemers soms te veel.'

Ook The Ohm Collection moet eraan, als het aan Duitsland wil leveren, vertelt Berhani. 'In Nederland zit je gewoon met de afnemer om de tafel en neem je samen de ingrediëntenlijst door. Maar in Duitsland willen ze een gecertificeerd eindproduct.'

'We zijn onderdeel van een nieuwe stroom jonge ondernemers, die zijn opgegroeid met zorgen over klimaatverandering en vervuiling. Daar willen en kunnen wij wat aan doen', zegt Holtland. Zijn collega Berhani rekent het effect even uit. 'Onze deo gaat zes tot zeven keer langer mee, want je hebt er maar een snufje van nodig. Dus als wij jaarlijks 50 duizend van onze deo's verkopen, dan is dat 300 duizend synthetische deo's minder.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden