De illusie van liefde

In de wijk Kabukicho in Tokio hangen foto's van Japanse jongemannen in de etalage. Zij vallen op, door hun zorgvuldig geföhnde en geverfde haardos, hun glimpakken en de zilveren ringen om hun vingers. Te huur voor een paar honderd euro per uur. Zij zullen geïnteresseerd naar je opvattingen luisteren, complimentjes fluisteren in je oor en stralend van plezier nog een flesje Dom Pérignon bestellen.


De mannelijke geisha's van het moderne Japan zijn een dankbaar onderwerp van fotografen en documentairemakers. Als kleurrijke nachtdieren, maar ook als trieste uitlaatklep van de consumptiemaatschappij. Japanse dames die een hostbar bezoeken, betalen flink voor de illusie van vriendschap. Ja, misschien wel liefde. De hosts, vaak twintigers die zich voor Japanse begrippen vrouwelijk kleden en gedragen, veinzen verliefdheid en proberen dat gevoel ook bij hun klant op te wekken. Die kunnen hun genegenheid tonen door vaak terug te komen en hun barrekening te laten oplopen.


Het is zwaar werk, vertellen de hosts aan de Nederlandse fotograaf Allard de Witte. Zes dagen per week doorzakken, altijd in een feeststemming zijn en tussendoor naar het toilet om de champagne weer uit te spugen. De regels zijn streng in Club Bomb of Club Ai: aanraken mag, zoenen niet. Maar in de praktijk, verzekeren de hosts, bieden zij ook seks bij de nooduitgang of na sluiting in een zogeheten love hotel. De jongens werken op commissiebasis en verdienen zo'n 8.000 euro per maand. De topgigolo van Kabukicho pocht 80 duizend euro per maand te kunnen verdienen. Daar moeten de kosten van de peperdure cadeaus die hij weggeeft nog wel van af.


De klanten zijn vaak kirrende jonge dames met goede banen. Zij hebben naar eigen zeggen geen tijd voor een gewone relatie en bezoeken af en toe een hostbar. Als je favoriete host die avond al bezet is, moet je extra geld neerleggen om je rivale af te troeven. Een avondje kan bestaan uit lallend op de tafels dansen met een twintiger, tot een beschaafd gesprek met een heer met zij-scheiding en een jazzorkestje op de achtergrond. Het ligt eraan welke club je kiest.


Sommige klanten zijn zelf hostess. Die verdienen veel geld door mannen te verleiden in een hostessbar en vinden het niet raar ook zelf te betalen voor een illusie van vriendschap. Populaire hosts trakteren jongere collega's op prostitutiebezoek, in ruil voor hun hulp op drukke avonden. Zo creëerde ex-host Aida, de grootste pooier van de stad en herkenbaar aan zijn Al Capone-pakken en reuzenpoedels, een bizarre financiële kringloop.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden