Column

De Humbertoficering van de samenleving

De sympathieke tv-presentator in een sta-op-stoel: ik kan niet ontkennen dat ik afgunst voelde.

Beeld anp

Toch een momentje van nederigheid: ineens kon ik de schoenen kussen van Humberto Tan. In die positie bevond ik mij in een schoenwinkel, die mij de schoenen op ooghoogte voorhield. Onder de beeltenis van de sympathieke tv-presentator stond een rek vol 'Humbertoschoenen', tailored for excellence. Degelijke lederen en suède stappers in opvallend onuitgesproken kleuren. Duidelijk niet de cowboylaarzen van Jeroen Pauw.

Thuis stond ik wéér oog in oog met Humberto. Hij keek me aan vanaf een advertentie in de krant, in een soort sta-op-stoel, pardon: 'relaxstoel'. Daar zat/lag de presentator in een huiskamer, in driedelig grijs, stropdas en Humbertoschoenen enorm te relaxen in zijn luie stoel met 'subtiele voetenklep'.

Er is geen ontkomen aan: de Humbertoficering van de maatschappij is een feit geworden. In de boekwinkel stuit ik op de vierdelige cd-box met dance classics. Vorig jaar is een tulp naar hem genoemd, feestelijk gedoopt door de naamgever zelf. Er is een kledinglijn. Zijn website verraadt nog een brillenreeks. En had ik hem niet eens zien langskomen als brand ambassador van een chic horlogemerk?

Geef hem eens ongelijk. In 1987 leidde een reclamespot met Koos Postema voor de Postbank (wie en wat dat zijn, zoeken jullie maar op, jongens en meisjes) tot beroering. De Reclame Code Commissie gaf klagers gelijk: Postema maakte misbruik van zijn publieke vertrouwensrol; het STER-spotje werd verboden.

Inmiddels kijkt niemand er meer van op. De journalist is een merk geworden - zijn eigen merk. Tv-presentatoren in de nieuwssferen bevonden zich altijd al in de verleidelijke schemerzone van de roem.

Toch zou ik de ook door mij geliefde Tan collegiaal willen waarschuwen. Ik maak me wat zorgen om zijn brand building. Tan is de lenigheid zelve. Let's dance. Op het Televizier Ring Gala kwam hij soepel als een gazelle het podium opgerend. En nu moeten wij geloven dat hij dat dankt aan zijn relaxstoel, met zetelverwarming, massagestand en 'lendepomp' toch de voorbode van de sta-op-stoel.

De combinatie met de presentator wordt lenig aan elkaar gepraat door de fabrikant: 'Humberto Tan is energiek, nuchter en geaard. Zijn stijl is elegant, krachtig en uitgebalanceerd. Dit zie je terug in zijn collectie relaxstoelen, die draait om aardse kleuren en kwalitatieve robuuste materialen.'

Op de website onthult Humberto 'zijn visie op de perfecte relaxstoel'. Ik kan niet ontkennen dat ik een zekere afgunst voelde. Een intellectuele leegte bij mezelf. 'Een visie op de perfecte relaxstoel' - het is maar een van mijn vele tekortkomingen.

Op een filmpje onthult Tan hoe hij 'zijn batterij opgeladen houdt': 'Rust is het beste. Gewoon zitten, luisteren naar geluiden. Krantje erbij, klaar.'

Aha.

Ik verheug mij op de volgende fase van deze boeiende brand extension. Humbertowindjacks, Humbertoheftrucks - de mogelijkheden zijn eindeloos. U moet trouwens de groenten van Tan hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden