De Hond

Hoe vaak kan een opiniepeiler onzin verkopen voordat hij zijn geloofwaardigheid verliest? Maurice De Hond peilde anderhalve week geleden dat Ronald Plasterk de nieuwe PvdA-leider zou worden, met 45 procent van de stemmen. Samsom zou blijven steken op 33 procent. De werkelijke uitslag leek daar in de verste verte niet op: Samsom won met 54 procent, Plasterk kreeg 32 procent. Ook bij de laatste Kamerverkiezingen zat De Hond er flink naast. 18 zetels gaf zijn panel de PVV. Het werden er 24.


Het Nederlandstalig Platform voor Survey-Onderzoek publiceerde ooit een handige checklist om de betrouwbaarheid van opinieonderzoeken te toetsen. Worden onzekerheidsmarges in de resultaten vermeld? Is er een verantwoording waarin staat aangegeven hoe het onderzoek is opgezet en uitgevoerd? Volgens hoogleraar politicologie Kees Aarts scoort de methode-De Hond, net als die van veel andere opiniepeilers, een onvoldoende op vijf van de negen punten. Voor de duidelijkheid: bij één onvoldoende kun je een peiling eigenlijk al weggooien.


Mensen die het leuk vinden om elke week hun mening over politieke zaken te geven, daar moet De Honds panel het van hebben. Maar hoe representatief zijn zulke types voor de Nederlandse bevolking? Niet natuurlijk. En dus blijft De Hond onzinnige datadiarree produceren, hoe hij zijn cijfers ook weegt, corrigeert en masseert.


Afgelopen weekend hoorde ik hem alweer op de radio bij BNR. De Hond gaf commentaar bij zijn nieuwste peiling, waaruit blijkt dat de PvdA in de lift zit. Zeven zetels extra in één maand, volgens zijn panel. Ook veel andere media namen die peiling weer bloedserieus. En dat terwijl De Hond slechts twee dagen eerder gigantisch onderuit was gegaan met zijn voorspelling van de nieuwe PvdA-leider.


Ik dacht altijd dat het zo werkte met geloofwaardigheid: je kunt die in één klap kwijtraken, en vervolgens kost het je jaren om haar weer op te bouwen. Maurice de Hond moet de uitzondering op de regel zijn: hij heeft aan twee dagen genoeg.


t.mudde@volkskrant.nl


twitter.com/toniemudde


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.