De Hollandse acteur pompt, die glíjdt niet

Thuis heeft hij drie pracht-scenario's in zijn la liggen, waaronder dat voor Sterren van de Hemel. De film waarmee hij nog ooit tot Hollywood hoopt door te dringen....

Gelukkig heeft hij zich door die armoe nooit van de wijs laten brengen. Regisseur Van Hemert vecht terug. Altijd al gedaan. Sinds een poosje kweekt hij gewoon zijn eigen talent in een door hemzelf geleide Kennismakings-cursus acteren voor film en tv. Kosten: 350 gulden voor een weekend in hotel Ibis in Scheveningen, exclusief koffie, thee en lunch. Hoofddoel van de bijeenkomst: het overwinnen van de emotionele blokkades waardoor de beginnende acteur of actrice steevast wordt geremd.

De cursus van afgelopen zaterdag telt 25 deelnemers, onder wie een medewerkster van het tv-programma Dierenmanieren, een personeelslid van Albert Heijn, een secretaresse, een vrouw uit de gezondheidszorg, een meisje met de allermooiste huilogen, een jongen van 2,15 meter, een winnares van een playback-show en een edelfigurant uit Goede Tijden Slechte Tijden. Kennen zij Stanislavski? Weten zij van het bestaan van method acting? Want daar zal de sessie van die dag om gaan draaien. Hoe roep je emoties op en hoe reproduceer je ze?

Aan de hand van rollenspel moeten de cursisten zich concentreren op ervaringen met 'wachten' en 'afgewezen worden', of hun gevoelens de vrije loop laten als ze de groep gaan vertellen over hun dierbaarste voorwerp. 'Daar gaat bij gejankt worden', weet de cursusleider. Maar dat is helemaal niet erg. Dat hoort erbij.

En wat er gedurende de tweedaagse sessie in Scheveningen niet uit komt, vindt allicht zijn uitlaatklep op Van Hemerts vervolgcursus acteren in Mieres in Spanje (875 gulden voor tien dagen). 'Tijdens het verblijf daar bloeien sommige deelnemers helemaal op of juist niet', aldus de regisseur. 'Er was iemand die er daar achter kwam dat hij homoseksueel was. Dat is toch fantastisch.'

Eigenlijk komt method acting op hetzelfde neer. Het exploreren van je onderbewustzijn. Zoals Robert de Niro dat doet. Of Meryl Streep. Daar mogen de deelnemers een voorbeeld aan nemen. Acteurs van dit kaliber kunnen op een set emoties naar boven halen, en ze meteen na de opname ook weer opbergen. Da's een kunst die je moet leren beheersen, want 'anders pleeg je vivisectie op jezelf'. Jack Nicholson kan dat dus niet. Die moet zich tussen twee rollen altijd in een inrichting laten opnemen.

Kan iedere beginnende Nederlandse acteur of actrice zo goed worden? Nou, hmmm, ja, ach, het is die zaterdagochtend al eerder gezegd: bij ons in Holland blijft het tot nu toe nog steeds behelpen. Laten we eens kijken naar hoe het niet moet. Filmpje! Een stukje Spijkerhoek. Marius komt uit een winkel, bekijkt een krant, trekt zijn wenkbrauwen omhoog, produceert een glimlach en loopt weer naar binnen. Wat zouden de aanwezigen ervan denken als ze dat tafereel vanaf een terras zouden zien? 'Dat hem iets invalt, zich ineens bedenkt', denkt de zaal. 'Neehee. Dat het een volslagen idioot is, natuurlijk'

Voilà, zo beroerd wordt er nou geacteerd in Nederland. Shit! De dames en heren zijn alleen bezig met het oplepelen van hun tekst. Nee, dan John Cassavetes, de beroemde Amerikaanse regisseur. Wat die uit spelers kon halen! Van Hemert: 'Hij was een fenomeen op het gebied van method acting. Hij gaf ook cursussen.'

De eerste dag wordt besloten met sex. Hoe gaat de Nederlandse filmmaker daar mee om? Een fragment uit Amsterdamned. Huub Stapel belt aan bij Monique van de Ven. We letten op de kribbige manier waarop ze hem verwelkomt en de botte dialoog. 'Kijk dit. . . tè erg. Die close-up van Van de Ven. Alleen al vanwege dat shot wil ik niet dat ze in mijn films speelt. Dan Stapel met zijn kop in beeld. Vervolgens zie je ze pompend op elkaar liggen. Dan hoef je toch niet meer.'

Body Heat - dat is pas geil, volgens Van Hemert. William Hurt ziet het prachtige hoofd van Kathleen Turner die een sigaret rookt. De mooie pump die de sigaret uittrapt. 'Je weet: hij wil haar. Ze glijen echt naar elkaar toe. Dat is het niveau van Amerika. Mee eens?'

Er wordt driftig geknikt. Dat moet in Nederland toch kunnen, vindt het complete gezelschap. Maar hoe spoor je zulk talent op? Van Hemert: 'Ik daag jullie uit. Wie moet ik nemen voor mijn nieuwe film? Hè? Zeg het eens. Ik weet het niet.' Als te doen gebruikelijk gaat de regisseur vandaag weer gewoon 'zoeken op straat'. En lukt dat opnieuw niet: in april is er gelukkig weer de vervolgcursus in Spanje.

Astrid

Theunissen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden