De historie van Tien

- Begin mei 2004 vertrekt John de Mol bij tv-productiebedrijf Endemol, een bedrijf dat hij tien jaar eerder oprichtte met Joop van den Ende.

- De Mol praat met MTV Networks, eigenaar van kinderzender Nickelodeon, over het vullen van de avonduren op deze zender. Op 9 oktober 2004 is de voetbalwedstrijd Macedonië-Nederland te volgen op deze zender. De Mol heeft zijn eerste uitzendrechten van voetbalduels bemachtigd.

- Op 9 november 2004 krijgt Talpa een uitzendlicentie van het Commissariaat voor de Media. In december verwerft Talpa de samenvattingsrechten van het eredivisievoetbal.

- In de eerste helft van 2005 worden steeds meer namen bekend van presentatoren die de overstap maken naar het nieuwe station van De Mol. Na zijn zus Linda de Mol volgen onder anderen: Barend & Van Dorp, Beau van Erven Dorens en Jack Spijkerman. De naam Tien wordt gepresenteerd maar verdwijnt ook weer. SBS claimt deze naam (en krijgt gelijk van de rechter) en de nieuwe naam wordt in juni 2005 bekendgemaakt: Talpa (Latijn voor ‘mol’).

- Op 13 augustus 2005 zendt Talpa voor het eerst een avondvullend programma uit. Talpa maakt in oktober bekend binnen tien jaar 10 procent van de belangrijkste kijkersdoelgroep voor zich te willen winnen (20 tot 49 jaar).

- Vanaf het begin kampt de zender met tegenvallende kijkcijfers, behalve uitzonderingen als De Wedstrijden en bijvoorbeeld Gooische Vrouwen en Joling & Gordon Over De Vloer. Na korte tijd wordt de programmering van de vooravond aangepast. De programma's Thuis en NSE verdwijnen. Ook Café De Sport en het Land van Maas en Geel halen het niet. Kritiek komt er op de voetbaluitzendingen. Die zouden te vaak worden onderbroken door reclame en de duels worden niet in een voorspelbare volgorde uitgezonden. Voorheen was dat bij NOS Studio Sport wel het geval.

- Vanaf oktober 2006 wordt toch de naam Tien ingevoerd. Talpa/Tien heeft daarover een deal gesloten met SBS. Vanaf die tijd zendt de zender 24 uur per dag uit. Talpa Media Holding, het overkoepelende bedrijf van De Mol, blijft volhouden naast Tien nog een tweede zender te willen beginnen.

- Eind 2006 en begin 2007 doen programma's van Tien stof opwaaien. Er ontstaat commotie rond ‘treitershow’ De Gouden Kooi en het uit te zenden programma De Masturbatie Marathon.

- In het tweede kwartaal van 2007 blijven de geruchten aanhouden dat Tien in het nieuwe tv-seizoen niet langer een zelfstandige zender zal zijn. Dit terwijl de kijkcijfers juist wat aantrekken. Het EK voor spelers onder de 21 jaar blijkt bijvoorbeeld een hit. De Gouden Kooi weet dagelijks steeds meer kijkers te boeien. Rond primetime heeft Tien ook een groeiende troef in handen: Deal Or No Deal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden