De hevige competitie met de hoed

Eens per jaar is het Ascot op het Binnenhof. Als de paarden de Gouden Koets bij de hoofdingang van de Ridderzaal hebben geparkeerd, vangt het kijken en bekeken worden aan....

Marly Vroemen is eigenaar van het Amsterdamse bedrijf Hoeden M/V. Zij bekeek de Ridderzaal met een professioneel oog. 'Ik kan niet zeggen: Wauw!, dit is Londen. Er waren erg veel zwarte hoeden in de Ridderzaal, en dat was jammer vanwege het mooie nazomerweer. Het had allemaal wel wat fleuriger mogen zijn. Desalniettemin waren er dit jaar meer en betere hoeden.'

Vroemen vindt de mooiste en opvallendste hoeden die van koningin Beatrix, de ministers Annemarie Jorritsma en Margreet de Boer, en staatssecretaris Erica Terpstra.

'Jorritsma kan die hoed op een natuurlijke manier dragen, ze kan hem aan. Je kunt ook zien dat ze het gewend is.'

Colin McDowell is de auteur van het standaardwerk Hats. Hij schrijft: 'Ontbreekt de gewoonte, dan ontbreekt het comfort. Daarom zien de meeste vrouwen er met een hoofddeksel zo lomp en onnatuurlijk uit en leidt hun verschijning dikwijls tot verbazing of vermaak.'

De minister die niet gewend is een hoed te dragen, is Sorgdrager. Vroemen: 'Ze leek er moeite mee te hebben. Ze is ook van de generatie voor wie de hoed lang taboe is geweest. Het was een strenge, functionele hoed. Als die paarse band niet om het grijze vilt had gezeten, zou het een treurige uitstraling hebben gehad. Een zwierige hoed zal haar fraai staan.'

Minister Borst droeg een crèmekleurige Spaanse hoed. Vroemen: 'Het staat haar heel goed: no-nonsense en toch gekleed.' Twee vrouwelijke bewindslieden droegen geen hoed: de PvdA-staatssecretarissen Tineke Netelenbos en Tonnie van de Vondervoort. 'Netelenbos droeg een rood pakje, een hoed zou haar heel mooi hebben gestaan.' Staatssecretaris Schmitz deed het met een zwarte Spaanse hoed, staatssecretaris Van Dok van Weele met een geel/crèmekleurige uit Engeland.

Een jaar geleden al is minister Jorritsma begonnen met de voorbereiding van haar outfit voor de grote dag. Ze ging om de tafel zitten met de hoedenontwerpster Gon Hoogvliet uit het Friese De Wilgen en de Amsterdamse couturier Sheila de Vries. Hoogvliet was leerling bij Scheltens, de man die al jaren de Prinsjesdaghoeden van Majesteit maakt. Hoogvliet: 'De hoed van mevrouw Jorritsma is een antracieten canotier van stro. Zeg maar een soort bootje met opstaande rand. We hebben overwogen een vilthoed te maken, maar in verband met het vaak mooie septemberweer hebben we hiervoor gekozen.' Jorritsma droeg van Sheila de Vries een zwarte strakke rok van wollen crêpe, een paars jasje, een paars topje dat zwart was afgebiesd.

Zes weken geleden ging minister De Boer in beraad met ontwerper Brussé op het Haagse Noordeinde. De Boer koos voor een toque van moiré, smaragdgroene zijde met een boomschorseffect. Brussé: 'Vorig jaar droeg de minister een grote zwarte hoed, maar voor de mensen die achter haar zitten, is dat niet prettig. Nu dus de kleinere toque, die je op twee manieren kunt opzetten: voor op het hoofd en wat naar achteren. Dat laatste is wat minder opvallend.'

Het lange jasje en de rok van De Boer waren van dezelfde stof. Haar hals was afgewerkt met katoenen kant en een parelketting als choker. Brussé: 'We hebben lang nagedacht over de tas die zij er bij zou moeten dragen, maar dat is een enveloptas geworden, ook van moiré.'

Maanden geleden zijn hoed en jurk door Erica Terpstra bij mode-ontwerper Edgar Vos besteld. Maar pas eergisteren heeft de staatssecretaris kennisgenomen van wat Vos voor haar heeft gemaakt. Vos: 'Erica heeft nooit tijd. Een probleem is dat ze een moeilijk figuur heeft, maar ik ken haar maten.'

Vorig jaar droeg Terpstra een enorme hoed, nu een kleine velours toque met zwart tule. Vanwaar deze drastische koerswijziging? 'Een grote hoed staat haar goed, maar met veel mensen om je heen geeft het een kolossale indruk. Haar jurk is van crêpe en fluweel, de blouse die eronder zit, is ook van fluweel.'

De hoed van koningin Beatrix was een lust voor het oog, daar zijn de kenners het over eens. 'De hoed maakte een heel luchtige indruk en stond prachtig in combinatie met de robe', zegt Marly Vroemen. Het materiaal: Indiase goudlamé. Het blauwe Ordelint, dat de jaarlijkse Prinsjesdagcreatie van Hare Majesteit vaak verstoort, werd nu onder het topje gedragen.

Edgar Vos: 'Die hoed en haar topje vond ik ook mooi. Maar toen Majesteit opstond en wegliep, toonde de rok vanaf haar knieën tot haar heupen een ballonvorm. Ik schrok me rot'Jan Hoedeman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden