De hele dag door naar de film

In vijf jaar tijd opende Pathé Nederland megabioscopen in Rotterdam, Scheveningen, Groningen en onlangs twee in Amsterdam: Arena en De Munt....

FILM heet in de wereld van Lauge Nielsen 'het product film'. Bioscoopbezoekers zijn 'klanten' waar 'naartoe wordt gecommuniceerd'. De multiplexen van Pathé, de marktleider onder de bioscopen, noemt Nielsen 'servicegerichte theaters'.

Nielsen, voormalig registeraccountant uit Denemarken, leidt Pathé Nederland vijf jaar. De uitbater van filmzalen opende in die tijd multiplexen in Rotterdam, Scheveningen, Groningen en onlangs in Amsterdam: Arena (14 zalen; drieduizend zitplaatsen) en De Munt, die samen met het verbouwde Tuschinski-theater (kosten: 80 miljoen gulden) vanaf volgend jaar vierduizend stoelen telt. Plannen voor een verbouwing van het Amsterdamse City Theater staan op stapel, evenals een nieuw multiplex nabij stadion De Kuip in Rotterdam-Zuid en een aan de rand van Nijmegen.

'We moeten wel. Het heeft in de bioscopen te lang aan kwaliteit en service ontbroken. Wie een kaartje wilde kopen, moest wachten totdat de caissière haar hoofdstuk had uitgelezen. Die mentaliteit is om. Er heerst bij Pathé de uitstraling: wij staan te springen om u te helpen.'

- Dat is het streven. In Pathé Arena, in Amsterdam Zuid-Oost, heerst vooralsnog een sfeer van: binnenkomen, film kijken en wegwezen.

'In het jaar 2000 moest de Arena-boulevard klaar zijn, voor het EK Voetbal. Dat was de afspraak. Toen het zover was, waren wij als enige open. Dat helpt niet wat betreft de entourage. Het entertainment-deel ontbreekt nog. Er is nog weinig leven op de boulevard.'

- Ook de bioscoop zelf vertoont gebreken.

'Het theater is nog steeds niet af, omdat leveranciers hun afspraken niet zijn nagekomen. Het glas in de gevel zit er nu pas in. Zoiets gaat ten koste van wat wij graag brengen: een schoon, stijlvol theater. Dat is Arena inmiddels. Nu de grote trap in de hal nog, die als een soort televisiescherm moet gaan functioneren.'

- Hoe zou u een multiplex van Pathé kenschetsen?

'Als theaters waar de belangrijke films van het moment te zien zijn.'

- Belangrijke?

'De toptien, zeg maar. De commercieelste. Dat is voor ons belangrijk. Daar doen wij het voor. In een theater als De Arena, met zijn 14 zalen, willen we ook kleinere films neerzetten. Maar ook dat moeten films zijn waar een markt voor is.'

- Het afgelopen jaar werden succesvolle films in menig multiplex in meerdere zalen tegelijk gedraaid. Is de economische druk zo groot?

'Vergeet niet dat wij door distributeurs onder druk worden gezet.'

- Jullie hebben, met al die zalen in de grote steden, toch een sterke onderhandelingspositie?

'Dat valt tegen. We hebben dit jaar meegemaakt dat UIP weigerde The Gladiator te leveren voor vertoning in de Arena. Als wij onderhandelen met distributeurs, dan worden wij continu geconfronteerd met harde eisen. Wij moeten vijftig à zestig procent van de kaartverkoop afstaan voor de huur van de film. Dat moeten wij accepteren. Door onze marktpositie zijn wij verplicht de klant alle titels te bieden.'

- Wie beslist bij Pathé wat commercieel is?

'Daar hebben wij een afdeling voor. Daniëlle Koot doet dat en Jac. Goderie is een van de adviseurs. Zij doen niks anders dan films kijken, buitenlands cijfermateriaal verzamelen en overleggen met distributeurs. Op basis daarvan wordt een schatting gemaakt van de kansen. Daniëlle Koot kijkt meer naar de commerciële kant. Jac. Goderie is gericht op de artistieke kwaliteiten, op films die minder vanzelfsprekend in het oog springen. Ik bemoei me daar niet mee. Dat is specialistenwerk.'

- Pathé opende dit jaar in Amsterdam een arthouse. Voorlopig draaien daar minder gewaagde films (Wonderboys, Small Time Crooks) dan in het door Pathé gesloten Alfa-theater.

'Pathé Arthouse kan nog niet zoveel, met die kleine zalen. Straks komt de verbouwde Tuschinski erbij. Dan kunnen we met arthouse-films meer doen. Maar artfilm blijft voor ons wel het middenstuk tussen commercieel en artistiek. Dat is ons gebied voor die markt.'

- Uw bedrijf heeft zich teruggetrokken uit de landelijke filmladder, de advertentie die in kranten wordt afgedrukt en in cafés hangt aangeplakt.

'De filmladder wordt gebruikt door mensen die al hebben besloten naar de film te gaan. Wij vinden de ladder een traditionele wijze van adverteren en denken ons geld beter uit te kunnen geven aan advertenties gericht op specifieke doelgroepen. Op de sportpagina, bijvoorbeeld. Of in de vrouwen-sectie.'

- Denkt u niet dat zo'n beslissing de filmladder te verlaten het imago van Pathé als arrogante monopolist versterkt?

'Die angst heb ik wel. Ik hoor ook de commentaren dat wij geen rekening houden met de andere partijen in de markt. Maar ik vind dat ons recht. Wij hebben een boodschap voor onze potentiële klanten. Dat wij geen pauze hebben, bijvoorbeeld. Dat het bij ons mogelijk is de hele dag door naar de film te gaan. Mensen weten dat niet. Dat trekken wij ons vooral aan. Bovendien: wij kunnen moelijk minder hard gaan lopen omdat anderen stilstaan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden