De hakken van Koolhaas

De schoenen van ontwerper Rem D. Koolhaas (wel familie) komen uit China, daarom zijn ze zo betaalbaar. En bijzonder zijn ze ook....

‘Als je mijn naam schrijft’, zegt Rem D. Koolhaas, ‘zorg je er dan voor dat de D erin staat?’ Die D – van Dirk – moet voorkomen dat Koolhaas wordt verward met zijn oom, de beroemde architect. Ook Rem D. (35) werd opgeleid als architect, maar hij maakt vooral naam als schoenontwerper voor zijn eigen merk United Nude, dat vorige week een winkel opende in Amsterdam.

Als student bedacht Koolhaas de Möbius, een schoen gebaseerd op het onderstel van de Barcelona-stoel van Mies van der Rohe, en waarvan zool en hak bestaan uit een doorlopend, gevouwen stuk kunststof of verstevigd leer.

Geen enkel merk zag iets in het opvallende ontwerp. Maar Galahad Clark, uit de bekende Britse schoenenfamilie, wilde wél een bedrijfje met Koolhaas beginnen. Hun eerste gezamenlijke schoen werd de Eamz, een pump met een hak gebaseerd op het onderstel van een stoel van Charles & Ray Eames.

De Möbius en de Eamz zitten nog steeds in de collectie, maar het zes jaar oude merk heeft sindsdien geen stoelen meer als inspiratie gebruikt. Wel zijn de schoenen onverminderd vernieuwend: lakleren pumps met architectonische blokhakken van kunststof die tot halverwege de schoen zelf doorlopen, laarzen gemaakt van het materiaal van bomberjacks, met zakken erop, en, nieuw in de collectie, de Lo Res, een gegoten pump die is gebaseerd op een foto in zeer lage resolutie van een schoen. Erg prettig: een paar van de modellen zijn verkrijgbaar in verschillende hakhoogtes.

Behalve door de ontwerpen vallen de vrouwenschoenen (een mannencollectie is in de maak) van United Nude op door de prijs, die, althans voor een designmerk, alleszins redelijk is. Sommige kniehoge laarzen kosten meer dan 300 euro, maar de meeste schoenen blijven daar ruim onder. De Fold, een populair enkellaarsje van meerkleurig elastiek, is er voor 145 euro. Dat komt doordat alles wordt gemaakt in China, waar Koolhaas al jaren woont. Koolhaas: ‘Er is daar niet zoveel traditioneel vakmanschap, maar wel de ambitie om innovatief te zijn.'

Van United Nude, dat dit jaar 125 duizend paar schoenen verwacht te verkopen, zijn al een aantal winkels in Azië en een in New York, maar de Amsterdamse winkel is de grootste, en de enige die is opgezet door het merk zelf. In februari volgt net zo'n flagship in New York.

Waarom eerst Amsterdam? ‘Ik kom hier vandaan’, zegt Rem D. Koolhaas. ‘Mijn hart ligt hier.’

illustratie Nouchka Huijg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden