'De grootschaligheid hiervan is verbijsterend'

Automobilisten ervaren de hogere snelheid als bevrijdend, al is de tijdwinst beperkt.

SANDER HEIJNE

Frits Lintmeijer (GroenLinks), verkeerswethouder Utrecht:

'Dit kabinet doet er alles aan om die paar maatregelen die nog bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de grote steden ongedaan te maken. Wij hebben vorig jaar al aangegeven dat we rond heel Utrecht een 80-kilometerzone willen. Om de luchtkwaliteit te verbeteren en omdat er dan veel minder extra asfalt nodig is om de doorstroming op gang te houden. Maar het kabinet kiest ervoor om de auto ruim baan te geven. Het is een treurig besluit.'

Ad Vonk, ANWB:

'Automobilisten ervaren de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur echt als een bevrijding, ook al blijkt uit proeven dat de tijdwinst die ze boeken met de verhoging van de snelheid wel meevalt.

'Voor de ANWB is de verkeersveiligheid een belangrijk thema. We zitten nu in een situatie waarin de maatregelen die genomen worden om het aantal verkeersdoden verder terug te brengen pas in 2018 worden voltooid. We hebben het idee dat de minister een wissel trekt op de verkeersveiligheid door de snelheid volgend jaar al te verhogen. Gelukkig zijn er op de proefprojecten voor 130 kilometer per uur nog geen doden gevallen, maar als dat eenmaal gebeurt, valt dat achteraf niet meer te compenseren.'

Paul de Waal, Bovag:

'De minister heeft de verkeersveiligheid en het milieu in het besluit meegenomen en daarom vinden wij het een goed idee. Er is een groot verschil in uitstoot tussen een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur nu, en de limiet van 120 kilometer per uur twintig jaar geleden. Het wagenpark heeft qua uitstoot van schadelijke stoffen zulke grote sprongen gemaakt dat de verhoging tot 130 kilometer per uur niet tot meer uitstoot van schadelijke stoffen zal leiden.

'We zijn blij dat er in het voorstel ook een component van dynamische maximumsnelheden zit, daar hebben wij ook altijd voor gepleit. Het is voor automobilisten makkelijker te begrijpen en te accepteren dat je op bepaalde tijdstippen van de dag aan een lagere maximumsnelheid bent gebonden, als je op de momenten dat het rustig is op de weg ook harder mag.'

Ivo Stumpe, Milieudefensie:

'Het is echt verbijsterend hoe grootschalig de minister de snelheid wil verhogen. Zeker als je beseft dat alle rapporten over luchtkwaliteit aantonen dat Nederland de Europese fijnstofnormen voor 2015 niet gaat halen. Juist door de snelheid op de snelweg te verhogen, zullen automobilisten op de stukken waar het even rustiger is extra gas geven, waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen exponentieel toeneemt. Het is echt cynisch voor de mensen die langs die wegen wonen. Er sterven in Nederland jaarlijks nog steeds 15- tot 20 duizend mensen aan de gevolgen van fijnstof. Dat zijn die paar seconden tot minuten tijdwinst niet waard.'

Veilig Verkeer Nederland, tegen persbureau ANP:

'De mens is niet gemaakt voor snelheid en kan daar slecht mee omgaan. Onderzoeken geven aan dat een snelheidslimietverhoging vanuit verkeersveiligheidsoogpunt ongewenst is. Zo nemen de remafstand en de botskracht meer dan evenredig toe en zorgt de massa van een voertuig voor ernstiger letsel. Hogere snelheden betekenen dus meer ongevallen en meer slachtoffers.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden