De greenshoe

Een paar weken na elke grote aandelenemissie verschijnen mysterieuze berichten in de krant. Die berichten hebben de volgende strekking: 'Greenshoe emissie van bedrijf X uitgeoefend'....

Het fenomeen greenshoe is een jaar of zeventig oud, en vernoemd naar een Amerikaanse schoenenfabrikant die toen een notering aan de beurs van New York kreeg. Bij die emissie werden meer aandelen uitgegeven dan het bedrijf had aangekondigd. Die praktijk, die gewoonte bij emissies werd, behield de naam van de firma Green Shoe.

Er heerst nogal wat verwarring over de greenshoe. De dikke Van Dale beschrijft het als het 'recht van een bank bij een aandelenherplaatsing om bij grote belangstelling extra aandelen te plaatsen'. Volgens Van Dale worden de aandelen dus pas enkele weken ná de emissie uitgegeven. Dat is niet helemaal juist.

Feitelijk worden de extra aandelen al op de dag van de emissie zelf op de markt gebracht. Dat gaat als volgt.

Stel dat een een emissie van 100 duizend aandelen wordt aangekondigd. Het syndicaat - de groep banken die de onderneming bij de emissie begeleidt - brengt 115 duizend aandelen in roulatie.

De 15 duizend die extra worden uitgegeven, bestaan in eerste instantie eigenlijk niet echt. De banken verkopen ze zonder ze daadwerkelijk in bezit te hebben: het syndicaat gaat short.

In de weken na de emissie zijn er twee mogelijkheden. De koers stijgt, omdat er veel vraag is naar het aandeel. De banken kunnen dan de 15 duizend aandelen die ze wel verkocht maar niet in bezit hebben, alsnog bij het uitgevende bedrijf kopen. Dat recht is de feitelijke 'greenshoe-optie'. Het syndicaat levert de aandelen vervolgens aan de partijen aan wie ze al zijn verkocht. Een ander scenario is dat de koers daalt. In dat geval gebruiken de banken het geld dat ze hebben ontvangen voor de 15 duizend extra aandelen, om die vervolgens weer in te kopen. Daardoor proberen ze de koers op niveau te houden.

Soms gaan banken nog verder: dan kopen ze meer dan de 15 procent op die bij de greenshoe zijn uitgegeven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden