De goedkopere Lada Samara cabrio is uitgerust 'met vierkante banden'

Lada afficheert zichzelf als 'auto zonder blabla', maar de zomerse tropenkolder gaat niet voorbij aan de Lada-dealer. Sinds deze maand kun je bij hem terecht voor een Lada Samara Cabriolet, voor iets minder dan 38 duizend gulden....

ERWIN WIJMAN

Niet alleen Lada heeft cabrio-koorts. Steeds meer Nederlandse automobilisten vallen voor een openklapbaar autootje. De zon helpt daarbij, maar ook het grotere aanbod van betaalbare open auto's. Een Lada convertible lijkt al helemaal bereikbaar voor Jan-met-de-pet met playboy-aspiraties.

Hoewel. De officiële Lada-dealer moet zelf geschrokken zijn van het prijskaartje van 37.995 gulden - voor vijf mille meer heb je een Volkswagen Golf met opvouwbaar dak. De Rus is niet alleen gecoupeerd en verstevigd, maar ook voorzien van een 71 pk-sterke motor met een brandstofinjectiesysteem van General Motors. Het plastic Oostblokstuurtje is vervangen door een met leer bekleed stuur, de armoedige stalen velgen door kekke wieltjes van aluminium. Een lederen interieur kan ook, voor tweeduizend extra.

Frits van der Kamp, directeur van Lada-importeur Gremi uit Groningen, verwacht geen gigantische aantallen te verkopen, nee, tien, hooguit vijftien per jaar. Van het stempel poor man's cabrio wil hij niks weten. 'Cabriolets worden gekocht door mensen die zo'n auto eigenlijk niet nodig hebben. Die gaan ook geen prijzen vergelijken. Je kickt er op en je wilt zo'n ding hebben.'

Maarre. . . hoe zit het met dat prijsverschil van 15 duizend gulden tussen de ene en de andere Lada? Bij Jonker Hoevelaken kun je er, van het geld dat je overhoudt, nog een boodschappenautootje bij kopen. 'De goedkoopste open auto die in ons land verkrijgbaar is' schreef het blad Aktueel vorige week over de 'schattige dakloze auto's' van Jonker. Maar de bij het stukje afgedrukte persfoto laat de officiële Samara Cabriolet zien. De Jonker-cabrio heeft die lichtmetalen velgen niet en evenmin die in de kleur van de carrosserie gespoten bumpers.

De Samara Cabrio's van Jonker maken deel uit van een partijtje van honderd waar de autohandelaar begin 1994 voor een zacht prijsje de hand op wist te leggen. Ze kwamen van het Belgisch bedrijfje EBS dat tot zijn faillissement eind 1993 van Lada's open Lada's maakte. Jonker bood ze vervolgens in Nederland te koop aan, aan particulieren en aan Lada-dealers.

Vanaf die tijd liggen Jonker en Lada-importeur Gremi met elkaar overhoop. Gremi spande zelfs een kort geding aan tegen Jonker, want hij zou zich als erkend Lada-importeur afficheren en zou Lada-dealers aanzetten tot het plegen van wanprestaties jegens hun importeur. In autoland wordt immers streng de hand gehouden aan exclusieve dealer-importeur-contracten, juist om de zogenaamde verticale prijsbinding in stand te houden.

Maar verrassend genoeg won Jonker het kort geding omdat hij zich naar het oordeel van de rechter helemaal niet als erkend importeur presenteerde. En die Lada-dealers deden ook niets fout door met Jonker in zee te gaan. De Arnhemse rechter had blijkbaar weinig zin om de jurisprudentie te vernieuwen in deze zelfs in Brussel heikele autodistributie-kwestie. Jonker bood Gremi zijn voorraad cabrio's nog ter overname aan, maar daar had de Lada-importeur geen oren naar.

Jonker heeft nu nog een stuk of dertig open Samara's over. 'Sinds Gremi zelf met een cabriolet kwam, gaan ze als warme broodjes over de toonbank', meldt hij enthousiast. En waarom die lage prijs? 'Wij als parallelimporteur kunnen meer doen dan een officiële importeur', verklaart Jonkers administrateur D. Brouwer. Hij bedoelt 'minder doen'. Gremi geeft twee jaar fabrieksgarantie, Jonker volstaat met drie maanden Bovag-garantie. 'Maar er is nog niemand met klachten teruggekomen hoor.' Wel moppert Jonker dat Gremi overal bezig is zijn auto's 'af te kraken'.

Gremi's Van der Kamp heeft zijn dealers aangeraden niet in discussie te gaan met klanten die zeuren over het prijsverschil. 'Die cabrio's van Jonker hebben vierkante banden. Van twee jaar stilstaan worden auto's niet beter. Bovendien hebben ze niet dat injectiesysteem van General Motors.'

Het bedrijf waar Lada nu haar cabrio's laat maken, ATC, is voortgekomen uit het failliete ombouwbedrijf waar Jonker indertijd zijn opengewerkte Samara's haalde. Maar als die straks op zijn, kan hij dan zo weer nieuwe bestellen bij ATC, vragen we Brouwer van Jonker Hoevelaken. 'In principe wel denk ik, maar de prijs zal dan in ieder geval hoger liggen. We hebben nog geen onderhandelingen gevoerd. Eerst moeten we deze kwijt.'

Erwin Wijman

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden