De goed-dat-ze-van-de-weg-zijn-auto's

Het katern V is jarig en wordt deze maand vijf jaar. Starend in de verjaarskaarsjes vroegen we ons af: waar staan we nu? Met de cultuur in de breedste zin des woords, al die jaren ons onderwerp? Een wilde mix aan hoogtepunten: wat vond V het beste/mooiste/grappigste van de afgelopen vijf jaar?

Opel Agila. Beeld
Opel Agila.Beeld

Chevrolet Aveo

'Hallelujah, hallelujah, ride my Chevrolet.' (2x) Het waren de baardmannen van ZZ Top die in deze song hun liefde voor het Amerikaanse Chevrolet bezongen. En ze zijn niet de enige artiesten. Maar de ene Chevrolet is de andere niet: sinds het merk het Koreaanse kleintjesmerk Daewoo plots voorzag van Chevrolet-badges is het niet meer wat het geweest is. In Europa trok General Motors dan ook de stekker eruit. Goodbye Aveo, Epica en Matiz. Chevrolet is voortaan voorbehouden aan Camaro's en Corvette's. Hallelujah.

Chevrolet Aveo. Beeld
Chevrolet Aveo.Beeld

Chrysler 300C

Het Amerikaanse bedrijf Chrysler bestaat nog na de overname door Fiat, maar in Europa heten de auto's sinds 2011 Lancia. De sinistere 300C is sindsdien omgekat tot Lancia Thema. Ook een manier om een reputatie om zeep te helpen.

Chrysler 300c. Beeld
Chrysler 300c.Beeld

Citroën C6

Natuurlijk is de Citroën C6 een schitterende auto. Straalt grandeur uit, en joie de vivre en oh la la. Schijnt goed te rijden en ook qua panne valt het reuze mee. Toch zijn we blij dat-ie weg is. De belangrijkste reden: Laurens Jan Brinkhorst had er een.

Citroën C6. Beeld
Citroën C6.Beeld

Daihatsu Cuore

Sinds 2013 moesten de honderdduizend Nederlandse Daihatsu's het zonder importeur stellen. Exit automerk. Als je een Daihatsu Cuore sluit, hoor je een koekblik dichtklappen.

Daihatsu Cuore. Beeld
Daihatsu Cuore.Beeld

Honda Insight

Even dachten we dat de klimaatheiland eindelijk was gearriveerd. Maar de Honda Insight bleek technologisch even inventief als een fiets met elektrische trapondersteuning. Kon op geen enkel punt tippen aan de Prius. Om zijn verdwijnen treuren we niet, net als om dat van die andere klimaatvriend Al Gore.

Honda Insight. Beeld
Honda Insight.Beeld

Hummer H1

Sinds 2011 is er geen nieuwe Hummer meer op kenteken gezet. General Motors stopte ermee. In Nederland kreeg het merk, met het slagschip H1 (formaat bushokje, 4.000 kg zwaar; verbruik 1:4,5 km diesel), de grootste tegenslag te verwerken toen de gemeenteraad van Nijmegen 'm verbood.

Saab 9-3. Beeld
Saab 9-3.Beeld

Opel Agila

De Agila staat voor alles wat er mis was met Opel. De doelgroep, de naam (een Canta is nog agieler), het staaropwekkende uiterlijk van de eerste twee versies: niets werd de trouwe Opelrijder bespaard. Gelukkig verloste de Opel Karl hem vorig jaar uit zijn lijden.

Opel Agila. Beeld
Opel Agila.Beeld

Saab 9-3

Het van oorsprong Zweedse automerk ging in 2011 aan praatjes ten onder, zo meende de toenmalige topman Victor Muller. Saab leunt sinds 1947 op de veronderstelling dat het gebruikmaakt van expertise uit de luchtvaart, en dus beter is. De laatste Saab 9-3 uit 2011 staat in een museum en dat is volkomen terecht.

Saab 9-3. Beeld
Saab 9-3.Beeld

Subaru Justy

Subaru heeft twee legendarische auto's voortgebracht: het monster Impreza (met die spoiler en gouden wieldoppen) en het tijdloos mooie koekblik Forester. Verder is het huilen met de lamp uit. Dieptepuntje in dit tranendal was wel de Justy, waarvan het knipperlicht de grootste frivoliteit was. Voordat Justy verdween, heette hij nog even Trezia. Precies, wel gezien, nooit van gehoord.

Subaru Justy. Beeld
Subaru Justy.Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden