De gedachtegang van de consument op een briefje

'Consumentengedrag beschrijft hoe mensen kopen, wat ze kopen, waar ze kopen, wanneer ze kopen en waarom ze kopen. Het is marketing gelinkt aan psychologie, sociologie, antropologie en economie. Belangrijk bij het bestuderen van consumentengedrag zijn ook de invloed van familie, vrienden, referentiegroepen en de maatschappij in het algemeen.' Dat zegt Wikipedia over consumentengedrag. Ik voeg daar graag gemaakte boodschappenbriefjes aan toe. Die geven toch ook een mooi beeld van de huiselijke gedachtegangen van de supermarktconsument. Je ziet hoe-ie houvast zoekt bij productcategorieën, twijfelt over specifieke producten en afwijkt van eerder gemaakte keuzen. Hoe hij volledig van slag is als je de routing in de supermarkt omgooit, omdat het briefje dan niet meer klopt. En dan vaak thuiskomt met heel andere boodschappen. Nee, consumenten zijn niet te volgen.

boodschappenbriefjesonline.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden