De fusie van Albert en Joop is onderdeel van een masterplan

Wekelijks nemen de cultuurspecialisten van de Volkskrant stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst. Deze week: Hein Janssen.

Heeft u vorige week ook lekker ontspannen op de bank naar het Musical Awards Gala gekeken? Anderhalf uur lang gratis reclame voor de musical - ook dat is Avrotros, ook dat is de NPO. Met de immer glimmende Frits Sissing als spreekstalmeester tussen de dansmeisjes en kwelende jongens. Met hysterisch gelukkige prijswinnaars in veel te veel categorieën. Grote winnaars waren Moeder, ik wil bij de revue, Billy Elliot en De Kleine Blonde Dood. Vreemd is dat niet, daarnaast waren er nauwelijks andere producties van enige betekenis.

Want ondanks alle opgewektheid heerst er toch malaise in Nederland-Musicalland. Niet voor niets lijfde Joop van den Ende zijn grote concurrent Albert Verlinde onlangs in. Verlinde wordt binnenkort directeur van Stage Entertainment Nederland, voorheen Joop van den Ende Theaterproducties. Zijn eigen Albert Verlinde Entertainment wordt opgeheven.

Albert was ook te zien op het Musical Gala, Joop niet. Die zat thuis met een hernia en moest naar de televisie kijken. Aandoenlijk, hoe Albert zijn nieuwe theatervader beterschap wenste en hem door het scherm heen bijna een kusje gaf. Sommigen vonden dat klef, maar voor de bühne is de musicalwereld één grote, warme familie. Achter de schermen is het vaak knokken voor het bestaan. In de wereld van de grote illusie is alles fake.

Goedgelovig als ik ben, ging ik ervan uit dat het samengaan van Van den Ende en Verlinde vanuit een reële noodzaak is ontstaan. In een krimpende markt blijkt er geen plaats te zijn voor een heel grote en een middelgrote musicalproducent. Bovendien weet Joop zich nu van nog meer media-exposure verzekerd dan voorheen: het bedrijf had al een abonnement op De Wereld Draait Door, De Telegraaf en NRC, nu komt RTL Boulevard daar nog eens bij.

Van den Ende was bovendien al langer op zoek naar een opvolger. Zijn leeftijd en diverse gezondheidsproblemen noopten hem daartoe. Aldus kwam hij uit bij Verlinde. Eigenlijk best een slim plan, behalve dat het voor een aantal mensen (artiesten, technici, ontwerpers, choreografen) de nekslag is, want de musicalmarkt in Nederland zal hoe dan ook flink worden gesaneerd.

Volgens vooral economisch ingevoerde musicalkenners is deze fusie het begin van het einde. Een weloverwogen en vooral lucratief einde, wel te verstaan. Een masterplan wordt het zelfs genoemd. Van den Ende is al een tijd op zoek naar grote investeerders om zijn Stage Entertainment over te nemen. Het bedrijf staat te koop, naar verluidt voor een bedrag rond een half miljard euro. De afdeling Nederland, waarvan Verlinde nu directeur is, vormt slechts een bescheiden onderdeel binnen de grote internationale onderneming, maar het is wel de thuisbasis. Een gezonde, positieve uitstraling daarvan - laat dat maar aan Verlinde over - kan wonderen doen en investeerders lokken.

Joop van den Ende (l) en Albert Verlinde Foto anp

Het zou dus zomaar kunnen gebeuren dat binnen afzienbare tijd de hele tent wordt verkocht. Hopelijk zullen de vele miljoenen die Van den Ende als grootaandeelhouder daaraan overhoudt ook dit keer ten goede komen aan allerlei mooie kunstinstellingen, want dat is de mecenas aan zichzelf verplicht.

Is Verlinde bij dit masterplan betrokken en heeft hij de nodige aantrekkelijke afspraken gemaakt? Geen idee. Ik zal de komende tijd RTL Boulevard maar eens goed in de gaten gaan houden. Misschien weet de presentator daarvan meer.

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Hein Janssen, Rutger Pontzen of Wieteke van Zeil stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.