De fiets is onmisbaar in de stad, maar wordt ook een probleem

Bestaat er eigenlijk zoiets als een fietsbeleid, vroegen lezers naar aanleiding van de fietsdiscussie op deze pagina.

Niet veel fietsers zullen weten hoeveel ze waard zijn. De gemeente Amsterdam heeft het uitgerekend en het is meer dan je denkt. In een vorig jaar verschenen toekomstvisie staat dat het aantal dagelijkse fietsritten in de stad de afgelopen twintig jaar met 44 procent is toegenomen, van 340 duizend naar 490 duizend. Dankzij die extra fietsers hoeft er jaarlijks geen 20 miljoen extra in auto-infrastructuur te worden gestoken, en geen 20 miljoen in het openbaar vervoer, schrijven de auteurs. Als we zeggen dat die 150 duizend extra ritten worden gemaakt door 75 duizend fietsers, dan besparen die dus ieder 500 euro. Per jaar.


Dit is nog exclusief de milieu- en klimaatopbrengsten.


Het is interessante input voor de fietsdiscussie die de afgelopen weken op deze pagina werd gevoerd, en die bij lezers nieuwe vragen opriep: bestaat er eigenlijk zoiets als fietsbeleid, in Nederland? Wordt die groene schat wel genoeg gekoesterd?


De fiets, zeggen de auteurs in het Amsterdamse meerjarenplan, is een onmisbaar vervoermiddel in de stad. Een fiets neemt weinig ruimte in, is schoon, geluidloos, efficiënt, en dus dé oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem.


En toch wordt de fiets steeds meer zelf gezien als een probleem. De parkeerchaos bij de stations, de parkeerproblemen in de wijken met hoogbouw, de drukte op de fietspaden, de knellende kruispunten. Het aantal ongelukken stijgt: van 395 ernstige slachtoffers in 2000 naar 508 in 2009.


Dat komt door het tekort aan goede fietsvoorzieningen, schrijven de auteurs. Die zijn achtergebleven bij de groei van het fietsgebruik.Tot 2020 moet er 120 miljoen euro worden geïnvesteerd om die achterstand in te halen. Om te beginnen. In andere grotere steden zijn vergelijkbare rapporten geschreven.


Het geld moet naar nieuwe parkeerplekken, vrijliggende fietspaden, bredere fietspaden. Omdat anders mensen van de fiets en vervolgens misschien zelfs uit de stad uit worden gejaagd - toen twee weken geleden in Amsterdam een kind van 7 op de fiets onder een vuilniswagen kwam, waren dat soort geluiden te lezen in de brievenrubriek van Het Parool.


Dus komt er geld. Maar komt er ook ruimte? Kopenhagen, de stad met het meest ambitieuze fietsplan ter wereld, wil dat in 2025 zo'n 80 procent van de fietspaden drie rijstroken heeft (in elke richting). Auto's moeten wijken. Nederland doet dat voorzichtiger. We streven naar een breedte van 2,5 meter, zegt een woordvoerder van de Amsterdamse Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, maar dat hangt af van de beschikbare ruimte. Doorgaande autowegen of parkeerplaatsen worden nog niet vaak voor de fiets opgeofferd. De harde keuzen moeten nog worden gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden