Commentaar

De Europese Unie gedraagt zich allesbehalve als unie

Zoals zo vaak in Brussel geeft ook in de discussie over de dieselnorm nationaal opportunisme de doorslag.

null Beeld epa
Beeld epa

Eén op de zeven Duitse arbeidsplaatsen is afhankelijk van de auto-industrie. Zegt de Duitse auto-industrie. En zeggen Duitse politici haar na. De belangen van de Duitse auto-industrie (en de Franse en Italiaanse) wegen voor de regeringen van deze landen zo zwaar, dat het algemene belang van alle Europeanen (de volksgezondheid) het daar tegen af dreigt te leggen.

De drie grote autoproducerende landen in de Europese Unie verzetten zich tegen plannen van de Europese Commissie om de emissienormen voor dieselauto's aan te scherpen. De hoge stikstofuitstoot van deze auto's schaadt de gezondheid van inwoners van stedelijke gebieden.

Maar in Brussel geldt een ongeschreven wet: als Frankrijk en Duitsland het eens zijn, is de zaak beklonken. De twee Europese grootmachten schieten het Commissievoorstel over de dieseluitstoot eensgezind af, dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan dat de prullenbak in.

De autoproducerende landen willen de autofabrikanten meer tijd te gunnen om schonere motoren te ontwikkelen, en de stikstofnormen daarom veel langzamer aanscherpen. Het is te billijken dat fabrikanten een redelijke termijn krijgen om aan veel strengere uitstootnormen te voldoen. Minder begrijpelijk is het standpunt van Duitsland, Italië en Frankrijk dat de normen ook na de overgangsfase van een x-aantal jaar aanzienlijker slapper moeten blijven dan de Commissie voorstelt.

De uitstootnormen voor diesels zijn het zoveelste beleidsterrein waarop de Europese Unie zich allesbehalve als unie gedraagt. Meestal geeft nationaal opportunisme de doorslag, ten koste van noodzakelijke hervormingen. Nederland kiest dit keer de Europese lijn door het Commissievoorstel van harte te steunen. Maar als DAF nog een goed draaiende banenmotor was geweest, dan had ook Den Haag waarschijnlijk een andere afweging gemaakt.

En één op de zeven Duitse banen afhankelijk van de autoindustrie? Zwaar overdreven, onthulde het Duitse financiële tijdschrift Capital zes jaar geleden al. In werkelijkheid zijn 'slechts' 750 duizend Duitsers werkzaam in de auto-industrie en bij haar toeleveranciers. Dat is minder dan 2 procent, niet ruim 14 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden