De erectiebus komt nooit te vroeg

Een echtpaar van middelbare leeftijd zit moedeloos tussen de lakens. Het is wéér niet gelukt. ‘Misschien is het omdat de hond zit te kijken,’ zucht hij. Zij rolt met haar ogen. De scène komt uit een reclamespotje dat mannen aanraadt hun erectieprobleem te bespreken met de huisarts. De Erectietruck, die deze week door Nederland rijdt in het kader van de Nationale Mens Health Week, verspreidt dezelfde boodschap.

Van onze verslaggeefster Sterre Lindhout

Het geld voor beide campagnes komt van Eli Lilly Farma, producent van erectiepillen. ‘Een goede en hoognodige actie, vindt uroloog Cobi Reissmann, bemanningslid van de Erectietruck. ‘Seksuele stoornissen zijn voor mannen een taboe. Dat willen we doorbreken.’ Maar Ruud Coolen van Brakel van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM) vindt het niet meer dan een commerciële stunt.

Niet filantropisch


‘Lilly Farma is geen filantropische instelling. Het is een bedrijf dat verantwoording aflegt aan zijn aandeelhouders, niet aan patiënten,’ zegt hij. ‘De farmaceutische industrie geeft twee keer zoveel uit aan marketing als aan het ontwikkelen van nieuwe producten. Hoe meer aandacht er aan erectiestoornissen wordt besteed, hoe meer mannen denken dat ze zo’n pil nodig hebben.’

Die markt bestaat op dit moment uit naar schatting 800.000 Nederlandse mannen boven de 18, die met een erectieprobleem kampen. Slechts 1 op de 10 gaat ermee naar de huisarts. Als die het nodig vindt om pillen voor te schrijven is dat meestal de Cialis-pil van Lilly, of zijn wereldberoemde babyblauwe broertje Viagra van concurrent Pfizer. De kosten: 50 euro voor vier pillen.

Van de 90 procent die niet bij de huisarts aanklopt, zoekt een steeds groter deel zijn heil op internet. Het bemachtigen van potentieverhogende middelen is daar een fluitje van een cent. Onderzoek van het RIVM uit 2007 wijst uit dat 95 procent van de op internet aangeboden pillen namaak is. Het RIVM waarschuwt bovendien dat de neppillen schadelijke bestanddelen kunnen bevatten. Het gezondheidsrisico is voor artsen een belangrijke reden om de verkoop op internet te willen terugdringen. Reissman: ‘Erectieproblemen komen meer voor bij mensen die ongezond leven. Vaak wijzen ze op ernstiger kwalen als hart- en vaatziekten of prostaatkanker. Daarom is het belangrijk dat mannen met hun probleem naar een arts gaan.’

Riskant


Dat ook de medische industrie niet gebaat is bij een florerende internethandel, spreekt voor zich. Coolen van Brakel: ‘In het terugdringen van de illegale pillenindustrie vinden medici, de overheid en de farmaceutische industrie elkaar.’ Hij vindt het een riskante ontwikkeling. ‘Op deze manier geven artsen farmaceuten de mogelijkheid om reclame te verpakken in maatschappelijk verantwoorde activiteiten.’

Publiekscampagnes voor medicijnen zijn in Nederland verboden. Dat noodzaakt medicijnproducenten hun commerciële pijlen op artsen te richten. Via mailings en op congressen worden artsen overstelpt met informatie van medicijnaanbieders. Daarnaast krijgen ze regelmatig een arts-bezoeker langs de deur, een vertegenwoordiger met veel overtuigingskracht. En dat zijn alleen nog de meest gangbare manieren, zegt van Brakel. ‘Het meeste onderzoek is ook gesponsord door de industrie en bedrijven nemen vaak een gerenommeerd specialist in de arm om hun producten in de branche te promoten.’

Uroloog Reismann ziet geen probleem in de samenwerking met de medische industrie. ‘Het zou mooier zijn als de overheid dit soort campagnes financierde, maar daarvoor hebben ze geen geld.’ Toch voelt hij zich niet afhankelijk: ‘Ik ben goed in staat mijn eigen grenzen te stellen.’ Ook De Boer ziet weinig kwaad in de samenwerking met farmaceuten: ‘Ik heb geen probleem met dit soort campagnes. Elke manier waarop dit thema onder de aandacht wordt gebracht is er één. Het gaat hier niet alleen om sekspillen, het gaat om het geluk van mensen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden