De erectie wijst naar het spiegelplafond

De man heeft kort krullend grijs haar, draagt een antracietkleurig pak, lijkt op een bekende Franse acteur, zelfverzekerde blik, maar het mooist zijn z'n ogen, diepblauw, als water boven een koraalrif.


Your place or mine? Een kamer met een king- size bed, uitkijkend op een enorm plasmascherm. Over there, wijst hij, als ze eerst even wil plassen. Wanneer ze de slaapkamer weer binnenkomt ligt hij op bed, met een enorme erectie die naar het spiegelplafond wijst.


Hij maakt vreemde geluiden. Ze kruipt op hem, zijn lichaam siddert. Als ze met haar rechterhand zijn pik beetpakt, ziet ze zijn ogen verkleuren, er komt schuim uit zijn mond.


Uit het dagboek van mevrouw Andrée Giraud: 'Ik zal het nooit meer doen, beloof ik mezelf. . . Ik scheur nog meer open. De pijn is ondraaglijk. Nog even, zegt de non die mijn hand vasthoudt. Ik moet gewoon blijven persen. Het geluid van het huilende kindje klinkt als een bevrijding. Om me heen hoor ik de nonnen goedkeurend mompelen. Het is een jongetje, zegt er een, en alles zit eraan. Voor ik me kan oprichten, wordt het kindje weggehaald.'


Twee gebeurtenissen die sporen trekken. Het ene naar de Franse politicus Guy Lavillier, rokkenjager en smeerlap; vormt sinds twee jaar een eenmansfractie in het parlement. Heeft La Nouvelle France opgericht, een ultrarechtse partij die hoog scoort in de peilingen. Burgemeester van Saint-Denis, randgemeente van Parijs, die vorig jaar een Roma zigeunerkamp door de politie liet afbreken, waarna bij de uitgebroken onlusten een 17-jarige Roma door een politiekogel werd getroffen en overleed.


Het andere spoor leidt naar de jaren zestig, waarin een jong plattelandsmeisje stiekem naar het chateau van de overburen gluurt, waar jongelui zich vermaken met drank, drugs en seks. Haar vader noemt het Sodom en Gomorra.


En dat zijn nog maar twee van de verhaallijnen die blijven opduiken, elkaar kruisen, botsen.


Nacht in Parijs, van Michael Berg (pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen) is de vierde thriller rond journaliste Chantal Zwart. Na vier jaar in de Limousin voor een radiostation gewerkt te hebben verhuist ze, na een erfenis van haar oma, weer naar Parijs, waar ze bij internetkrant Vox belandt. Sinds een maand verschijnen er interviews van haar met mensen die de studentenopstand van 1968 hebben meegemaakt en nu bekijken wat er van alle idealen is terechtgekomen.


Een nachtelijk telefoontje van Naomi Eggers, met wie ze ooit op de School voor Journalistiek in Utrecht studeerde, bezorgt haar een vervelend gevoel. Naomi is in Parijs, in een wit huis, met een man die dood is. Het adres kent ze niet. Maar een taxi weet ze wel te nemen. In shock vertelt ze over de man met wie ze na een vernissage meeging, waarna hij in bed waarschijnlijk aan een hartaanval overleed.


Veel hoofdzaken en veel bijzaken in dit boek. Hoe verzin je het? Een huurmoordenaar, die een zacht kantje heeft gekregen, maar nog één keer moet moorden voor zijn meedogenloze Albanese opdrachtgever. Een oudere politieman, treurende weduwnaar, nu plaatsvervangend hoofdcommissaris in de zaak Lavillier.


Een prachtige, jonge Roma, beschuldigd van de moord op Lavillier, die is doodgestoken met de dolk van zijn grootvader, die met andere Roma's in Auschwitz had gezeten. Liefdesgeschiedenissen in alle soorten. Ongewenste en gewenste kinderen.


Eén ding moet duidelijk zijn: Guy Lavillier bestond al in de verbeelding vóór de zaak Dominique Strauss-Kahn. En ja, hoe verzin je het dat zo veel maatschappelijke en intermenselijke hoofd- en zijlijnen na een enorme knal prachtig geplot in elkaar schuiven? Niet voor niets hangt aan het eind Parijs vol met affiches van Nacht in Parijs. Geschreven door Chantal Zwart.


Michael Berg: Nacht in Parijs.

The House of Books; 414 pagina's; € 17,95.


ISBN 978 90 443 3370 1.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden