'De enige die maatje 32 verkoopt, ben ik'

Eigenlijk is kledingzaak Extra Small voortgekomen uit frustratie. Eigenaresse Kim Nathan (38 jaar, 1,58 meter) werkte twaalf jaar als organisatieadviseur bij KPMG Consulting en had daarvoor regelmatig representatieve kleding nodig....

Seada Nourhussen

'Dan kocht ik een duur pak, maar kon dat vervolgens compleet laten vermaken bij een kleermaker. Vreselijk.' Er moest zoveel gebeuren - mouwen, rugnaden, taille en pijpen innemen - dat ze, naast het geld voor een kostbaar pak, ook nog zestig euro kwijt was aan de kleermaker. Nathan: 'Ik dacht: dat moet beter kunnen.'

Nathan, zelf Srilankaans, dacht eerst dat alleen Aziatische en Zuideuropese vrouwen te kampen hadden met een kleine maat. 'Maar ook genoeg Nederlandse vrouwen hebben een maatje 32 of 34 nodig.'

De echte eye opener kwam toen Nathan in Milaan winkelde. 'De vrouwen zijn daar allemaal van mijn formaat, dus ik kon daar in een winkel om een grotere maat vragen. Er ging een wereld voor me open! Als ik in Nederland tegen een kleine maat aanloop, moet ik het meteen kopen omdat ik weet dat ik het niet snel weer tegenkom. In Italië heb ik alle keus.'

Dus zegde ze haar baan bij KPMG op om een lang gekoesterde droom in vervulling te laten gaan. Ze onderzocht aan de hand van cijfers hoeveel vrouwen er in Nederland leven die aan de slanke en korte kant zijn en wat hun bestedingen aan kleding zijn. Die gegevens koppelde ze. Sinds februari 2003 is haar kledingzaak Extra Small een feit. En ze is trots: 'Ik ben in Nederland de enige die maat 32 verkoopt, tot en met maat 38. Mijn klanten komen helemaal uit Almelo en Drenthe. Ik heb ook veel Japanse expats in de winkel.'

XS is ruim ingericht met rubberen vloer en betonnen muren. In de kledingrekken hangen de duurdere merken zoals Dolce & Gabbana, Joop! en Paul Smith. Van zakelijke suits en cocktailjurken tot trendy vrijetijdskleding en beachwear. 'Allemaal redelijk basic, stoer en toch chique. Voor vrouwen van twintig tot vijftig.'

De prijzen zijn niet kinderachtig. Een zijden zomerjurkje van Romeo Gigli kost ruim zevenhonderd euro. Maar ach, wat is duur? 'Je kunt hier al een linnen broek kopen vanaf 130 euro', zegt Nathan. 'Dat is nog betaalbaar.' Daarbij brengt Extra Small geen extra kosten in rekening voor het vermaken van kleding. 'Ik heb daar zelf al genoeg ellende mee gehad. Dat wil ik mijn klanten niet aandoen', vindt Nathan.

Bij het inkopen van de kleren houdt de eigenaresse ook rekening met haar langere klanten. 'De broeken hebben allemaal één lengte, maar ze hebben een vorm die mooi blijft bij het inkorten.'

Nathan richt zich op de koopkrachtige, vrouwelijke professional. De locatie van XS is dan ook niet toevallig. In het Oostelijk Havengebied in Amsterdam, bij de hippe club Panama en interieurzaak World of Wonders, zit de winkel 'bovenop' de doelgroep.

De openingstijden zijn afgestemd op de werkende vrouw. XS opent om twaalf uur 's middag, en is tot zeven of negen uur 's avonds en op zondag open. Nog iets bijzonders: 'winkelen op afspraak'. Nathan doet graag haar deuren wat eerder, later of in het weekend open voor klanten die binnen de openingstijden geen kans zien om naar XS te komen. 'Vaak is het dan handig als de klant haar voorkeur doorgeeft. Dan kan ik daar alvast een selectie maken en die kleren aan haar tonen.'

Antoinette Frijns (58 jaar, 1,56 meter) is zielsgelukkig met XS in de buurt. 'Hiervoor kon ik nergens iets kopen. Ik ben klein èn erg slank, dan kun je alleen op de kinderafdeling terecht. Dit is ideaal.' Nathan noemt Frijns bij haar voornaam. 'Mijn binding met de klanten is groot omdat ik ze niet alleen kleren verkoop, maar echt een probleem voor ze oplos', verklaart de onderneemster.

Nathan verkoopt accessoires, en wil ook schoenen in kleine maten op de markt brengen. 'Ik heb op dat gebied zelf helemaal geen problemen, maar ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om een mooie pump in maat 34 te krijgen.' De mannelijke petits wil ze eigenlijk ook niet vergeten. Maar dat is toekomstmuziek. 'Nu moet ik eerst terugverdienen wat ik geïnvesteerd heb. Dat gaat zeker lukken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden