De emancipatie van de inline-skater

DE MODERNE rolschaatsers waren lange tijd onder te verdelen in twee types. Skeeleraars: zij bewegen zich voort op smalle schoentjes met daaronder vijf wielen en zijn te herkennen aan hun lange slag en marathongezicht....

ERNST CLOWTING; TOINE HEIJMANS

door Ernst Clowting en Toine Heijmans

Skeeleraars en inline-skaters waren werelden apart. Maar die tijd is voorbij. Tegenwoordig slaan ook inline-skaters geen gek figuur meer op de lange afstand. En dat komt, zegt Volkert Vos, door de opkomst van de softboot. En door de vrouw.

Vos schreef een boekje over inline-routes in en rond Amsterdam en dat is zo'n succes dat deeltjes over de rest van de Randstad volgen. De moderne inline-skate heeft een zachte schoen, een softboot, en dat maakt het langdurig skaten veel eenvoudiger. 'De technische vooruitgang heeft het skaten van lange routes populairder gemaakt. Opvallend vind ik dat het vooral vrouwen zijn die skaten. Zij kochten de skates voor hun kinderen, probeerden ze zelf uit, en waren verkocht. Het grootste deel van de boekjes wordt verkocht aan vrouwen.'

Skaten is van een modegril een hobby geworden, meent Vos. 'Noem het de emancipatie van de inline-skater. Het is gewoon lekker om te doen en veel gemakkelijker dan fietsen. Daarvoor moet je zo'n fietsenrek achter op de auto monteren, skates gooi je gewoon in de achterbak.'

Hoewel Vos' boekje is ontstaan uit frustratie, omdat er nauwelijks routes voor lange-afstandsskaters zijn, is het natuurlijk leuk meegenomen dat het zo goed verkoopt. Skaten is business geworden, en dus hebben velen zich op dit gat in de markt gestort.

Een van de nieuwkomers op de markt is Lex van Buuren, die vorige maand het bedrijf SkateAround oprichtte. Hij is al jaren fanatiek skeeleraar en skater - 'ik ben een beetje een kruising, ik rijd lange afstanden op skeelers, maar doe ook boodschappen op skates' - en heeft een toeristische opleiding achter de rug. Een combinatie was snel gevonden. Vorige maand organiseerde hij de eerste reis naar Parijs. Veertig skaters boekten voor deelname aan de Friday Night Skate in Parijs, een tocht door de stad.

Net als de hele skate-rage zijn deze stadstochten uit de Verenigde Staten komen overwaaien, met name uit San Francisco. Was er in Parijs oorspronkelijk sprake van een 'wilde' tocht, tegenwoordig worden de gemiddeld vijfduizend deelnemers begeleid door politieagenten op skates. Amsterdam kent inmiddels zijn eigen versie van de Friday Night Skate, waaraan enkele honderden mensen meedoen. Zij moeten het nog zonder politiebegeleiding stellen.

Het bedrijf dat claimt Nederland op de rolschaats te hebben gekregen, is Rotterdam Sport Import. Het is gespecialiseerd in funsports en viert dit jaar zijn twintigste verjaardag. En net zo lang organiseert het al skate-evenementen.

Skaters, twintig jaar geleden? 'Rollerskates, de klassieke rolschaats met de wielen twee aan twee naast elkaar', zegt mede-directeur Joyce Veldhuizen van RSI. 'Daar reden toen de echte pioniers op. Met hen gingen we al met de bus naar Parijs om daar te schaatsen. En je had veel rollerdisco's.' Met de jaren-zeventigrevival is ook dat fenomeen teruggekeerd en daarmee de klassieke rolschaats. Veldhuizen: 'We verkopen nu ongeveer evenveel rollerskates als inliners.'

In Spaarnwoude, het als skateparadijs bekendstaande recreatiegebied langs het Noordzeekanaal tussen Amsterdam en Haarlem, is het sportorganisatiebureau Adventure & Ski Events gevestigd. Dat heeft zich, naast andere sportieve evenementen voor particulieren en bedrijven, gestort op het schaatsen. Met onder meer een skateschool en skate-clinics voor bedrijven. Want die hebben het skaten eveneens ontdekt, als leuk personeelsuitje, maar ook als manier om de teamgeest te versterken. Weer wat anders dan een survival-tocht in de Ardennen.

Daarnaast is Adventure & Ski Events een van de vele bedrijven die skate-cursussen geven. Miriam Mahieu van het sportorganisatiebureau: 'Mensen stappen vaak voor het eerst op de skates met het idee ''Ik kan schaatsen, dus ook skaten'', en dan komen ze er achter dat het toch wat anders is.'

Menig beginneling zal kunnen beamen dat op gang komen niet moeilijk is, maar remmen is een heel ander verhaal. Vaak moet een boom of lantaarnpaal erger voorkomen. 'Daarom beginnen wij altijd met remmen, remmen en nog eens remmen', aldus Mahieu. 'Pas daarna gaan we een tochtje rijden.' Knie-, schouder- en polsbeschermers zijn verplicht, helmen niet.

Vrouwen vormen de meerderheid in de skateklassen, maar Mahieu durft daar niet de conclusie aan te verbinden dat de meeste skaters dus ook vrouwen zijn. 'Het lijkt erop dat vrouwen meer oog hebben voor veiligheid. Mannen doen graag stoer en vinden een cursus waarschijnlijk eerder flauwekul.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden