nieuwselektrische truck

De e-truck komt, maar het duurt wel even voor hij zijn dieselneef inhaalt

Na de elektrische personenauto (afgelopen maand was de elektrische Tesla Model 3 hier de best verkochte auto) en stadsbussen op accu’s komt het volgende duurzaamheidsbastion in zicht: de truck.

Prototype van Tesla’s elektrische truck, die in 2017 werd gepresenteerd. De vrachtwagen moet de komende jaren in productie genomen worden.  Beeld Reuters
Prototype van Tesla’s elektrische truck, die in 2017 werd gepresenteerd. De vrachtwagen moet de komende jaren in productie genomen worden.Beeld Reuters

Ook de truck wordt elektrisch, maar heel snel gaat het niet. Reden: e-trucks zijn voorlopig flink duurder dan hun dieselbroeders. Pas tegen het einde van het volgend decennium worden ze concurrerend, denken economen van ING in een rapport dat woensdag verscheen. Waarom duurt het zo lang?

Het elektrificeren van trucks is minder vanzelfsprekend dan bij personenauto’s, onder meer doordat in de sector kosten een hoofdrol spelen. ‘De marges zijn er zo dun dat er weinig ruimte is’, zegt ING-sectoreconoom transport & logistiek Rico Luman. Een elektrische truck is flink duurder. Zo kost een nieuwe dieseltrekker ongeveer 80 duizend euro, terwijl een e-truck al snel drie ton doet. Deze komt dan ook nog eens minder ver en er is nauwelijks infrastructuur om de accu snel op te laden. En als er wordt geladen, gaat kostbare tijd verloren. ‘Geen transporteur vindt het prettig als zijn chauffeur staat toe te kijken hoe de accu zich vult’, stelt sectorbankier transport Machiel Bode.

Niettemin spreken beiden van een kansrijke oplossing. Want er zijn krachten die de kosten de komende jaren omlaag duwen. Zo worden accu’s goedkoper en zullen fabrikanten die nu nog voornamelijk elektrische prototypes bouwen, grotere aantallen gaan fabriceren. Daardoor daalt de prijs, verwachten de economen. Misschien zal zich een buitenstaander aandienen die de industrie op haar kop zet, zoals Tesla, of het eveneens Amerikaanse Nikola Trucks.

Computerafbeelding van de elektrische truck die Tesla volgend jaar op de markt wil brengen. Beeld AP
Computerafbeelding van de elektrische truck die Tesla volgend jaar op de markt wil brengen.Beeld AP

Brusselse normen

Er is nog een simpele reden: fabrikanten moeten wel, vanwege strenge CO2-normen die Brussel de sector oplegt. Die normen zijn straks niet te halen zonder elektrische voertuigen, zeggen de onderzoekers. Daarnaast worden alleen al in Nederland minstens dertig binnensteden emissievrij en zijn dieseltrucks er niet langer welkom. Wat de sector helpt zijn geplande subsidies en het feit dat stroom- en onderhoudskosten lager zijn per kilometer.

Niettemin verwachten de economen dat het tot 2028 duurt voor e-trucks concurrerend zijn, gebaseerd op 60 duizend kilometer per jaar. Een wat conservatieve schatting, zegt ING-transportbankier Bode. De meeste trucks, ook als ze lokaal en regionaal ingezet worden, kunnen grotere afstanden afleggen. Als dat gebeurt, komt het omslagpunt eerder: bij 100 duizend kilometer en subsidies dient het kantelpunt zich rond 2025 aan.

Beleidsmakers hebben de mogelijkheid de komst van elektrisch te versnellen, bijvoorbeeld met de kilometerheffing die voor vrachtwagens in 2023 wordt ingevoerd. Luman: ‘Een optie is e-trucks lager te belasten dan diesel. Dat staat nu nog niet in het Klimaatakkoord.’

Maarten Steinbuch, hoogleraar autotechnologie aan de TU Eindhoven, denkt dat het rapport aan de conservatieve kant is. Hij verwacht dat accuprijzen zo snel dalen dat een truck met een actieradius van vierhonderd kilometer al eerder dan halverwege het volgend decennium concurrerend is. Ook met snelladen gaat het hard: ‘Elon Musk werkt aan laders van twee megawatt door er accu’s naast te zetten die als buffer dienen.’ Door die extra accu’s kunnen deze laders korte tijd enorme vermogens leveren zonder het stroomnet te belasten, waardoor een zware elektrische truck in theorie in een kwartier geladen kan worden.

Verder verwacht de hoogleraar dat het gewicht van een accutruck uiteindelijk niet veel hoger zal zijn dan van een grote dieseltruck. ‘Die moeten tegenwoordig een hele chemische fabriek meeslepen om de uitlaatgassen te reinigen en hebben niet zelden een tank van duizend liter. Dan is een truck met een accu van 600 kilowattuur misschien maar anderhalve ton zwaarder.’

Internationaal transport

Het ING-rapport kijkt overigens nadrukkelijk niet naar internationaal transport; dat is voorlopig niet haalbaar met accu’s. Mogelijk is daar een rol weggelegd voor waterstof, maar pas na 2030, als er wellicht groene energie-overschotten ontstaan. Tot die tijd is waterstof simpelweg te duur, omdat het minder efficiënt geproduceerd kan worden dan stroom voor accu’s.

De auteurs waarschuwen dat biobrandstoffen beter niet ingezet kunnen worden voor regionaal transport: deze brandstoffen zijn schaars en als ze worden gebruikt op de korte baan, is de kans groot dat ze elektrisch juist uit de markt drukken. Zet ze liever in om internationaal transport, lucht- of scheepvaart te verduurzamen, aldus de onderzoekers, omdat hiervoor nog geen klimaatvriendelijker alternatieven beschikbaar zijn.

Computerafbeelding van de beoogde cabine van de elektrische Tesla e-truck. Beeld EPA
Computerafbeelding van de beoogde cabine van de elektrische Tesla e-truck.Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden