Column

De Drie Dwaze Dagen waren voor mij een inspirerend evenement

De Drie Dwaze Dagen zijn voor Aaf Brandt Corstius altijd een inspirerend evenement geweest.

Aaf Brandt Corstius
De eerste dag van de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf in 2014. Beeld ANP
De eerste dag van de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf in 2014.Beeld ANP

Als columnist zie je op een gegeven moment thema's in je eigen werk, en een van mijn hoofdthema's is de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Als ik op mijn laptop tussen mijn oude stukjes kijk, zie ik dat ik bijzonder veel documenten heb die iets van '3dwaze' heten. En terecht.

De Drie Dwaze Dagen zijn voor mij altijd een inspirerend evenement geweest, een belangrijk ritueel in het leven, een markering in de overgang van herfst naar winter, en een familieuitje.

En nu worden ze afgeschaft.

De Bijenkorf vindt het gegraai van willoze huisvrouwen in geel beklede bakken niet passen in wat zij hun 'Premium Experience Strategie' noemen. Oké, kun je zeggen. Met zijn allen om acht uur 's morgens als een dolle door een draaideur draaien omdat digitale wekker 'Cubissimo' afgeprijsd is van 35 naar 25 euro, is niet heel erg premium. Maar het is wel een experience.

Op dit soort momenten mis ik mijn toch al zo gemiste overleden tante, want zij en ik leefden voor de Drie Dwaze Dagen. Eerst was er het bekijken van de gele boekjes, dan het bepalen van een goed moment om de winkel te bestormen, waar wij jaar na jaar overigens nooit iets kochten, behalve altijd drie pannenlapjes. Afgeprijsde pannenlapjes, dat wel.

Daarna gingen we even bijkomen met een saucijzenbroodje en een kop koffie, en zo hadden we een heel goed bestede oktoberdag. Een Premium Experience, zou ik haast willen zeggen.

Mijn tante was het er dan ook absoluut niet mee eens geweest dat dit zo belangrijke ritueel nu van ons afgenomen zou worden. Ikzelf troost me maar met de gedachte dat er zonder mijn tante toch niets meer aan was om drie afgeprijsde pannenlappen aan te schaffen temidden van een kolkende mensenmassa.

De Bijenkorf heeft trouwens, dat heb ik als trouwe volger opgemerkt, nog wel een tijdje geprobeerd iets van de Dwaze Dagen te maken wat léék op een Premium Experience.

Twee jaar geleden haalden zij A-ster Halina Reijn nog van stal om in een classy reclamespotje woest op een cello te spelen terwijl ze werd aangevallen door een zwarte panter, iets wat, denk ik, een metafoor was voor huisvrouwen die bakken vol afgeprijsde waren bestormen.

Dit jaar, het laatste dwaze jaar, heeft de Bijenkorf Jennifer Saunders oftewel Edina van Absolutely Fabulous ingehuurd, die in een reclame zegt dat we ons met zijn allen naar The Bahjenkuhv moeten spoeden. Moet ook geen goedkoop spotje geweest zijn.

Maar ja, Russen en Chinezen hebben niets met Halina en Edina.

Die willen gewoon heel dure Louis Vuittontassen kopen die absoluut niet afgeprijsd zijn.

De Bijenkorf richt zich niet meer op mijn tante.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden