De Dom van Keulen schudt als de metro langs dendert

BERLIJN - De twee beroemde torens overleefden talloze geallieerde bommen, ook aardbevingen kregen de kathedraal niet van zijn voetstuk, maar nu dreigt nieuw gevaar voor de Dom van Keulen. De nieuwe metrolijn die vlak langs de fundamenten van het gebouw loopt, doet het gebouw om de paar minuten trillen.


'Het ruist en het trilt tijdens de mis', zegt geestelijke Norbert Feldhoff. Hij stuurde een brandbrief naar de gemeente. De bouwmeesters van de stad kwamen poolshoogte nemen en inderdaad: als de metro passeert, trilt de Dom.


Sinds begin december vorig jaar loopt er een metro langs de fundamenten van de Dom. Lijn 5 doet een nieuw station aan, vlakbij het Rathaus. Elke tien minuten passeert een trein die het gebouw doet schudden, zegt Feldhoff. De Dom, de grootste kerk van Duitsland, zal er niet onmiddellijk door instorten, zegt hij, 'maar op de lange termijn vrees ik wel schade.'


Het nieuws werd donderdag opgepikt door de Duitse media. Serieuze kranten plaatsten bewerkte foto's waarop de twee torens als takken in een storm heen en weer zwiepen. 'Heer, niet ook de Dom!', schreef de verslaggever van boulevardblad Bild, met een knipoog naar het zich almaar voortslepende vliegveldfiasco van Berlijn.


Bij de tunnelbouw van de metrolijn, die noord- en zuid-Keulen moet verbinden, verdween in 2009 het Keulse historische stadsarchief in een bouwput. Daarbij kwamen twee personen om het leven. Onderzoek wees uit dat er bij de bouw was gerommeld met de bouwvoorschriften. Zo bleken sommige stalen ankers door bouwvakkers aan schroothandelaren te zijn verkocht.


Voor instorten van de Dom, die door de middeleeuwse bouwers stevig in het Rijnzand is verankerd, hoeft niet meteen te worden gevreesd. De kathedraal geldt zelfs als voorbeeld voor Japanse architecten die wolkenkrabbers in het aardbevinggevoelige Tokio bouwen.


Het vlakbij Keulen gelegen aardbevingsstation van Bensberg heeft al jaren vijf seismografen in het gebouw staan. Die noteren inderdaad trillingen als er treinen passeren, maar 'daar is niets dramatisch aan', aldus een verklaring. Als de grote klokken luiden, vibreert de kerk meer, zo klinkt het nuchter.


Niettemin mag de metro nu nog maar met 20 kilometer per uur onderlangs rijden.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden