De digitale koffiekamer voor leraren

In de Facebookgroep 'Leraar Wiskunde' wisselen docenten tips en ideeën uit over hun lessen. Ook voor andere vakken vinden collega's elkaar steeds vaker online.

Een leraar geeft uitleg op een digitaal schoolbord.Beeld anp

'Een leuk algebrapuzzeltje voor de leerlingen', schrijft een wiskundedocent bij een plaatje van een ruimtelijke figuur. Daaronder volgt een ingewikkeld vraagstuk met paralellogrammen en middellijnen. Paniek? Niet in de Facebookgroep 'Leraar Wiskunde'. Daar gaan de docenten nog voor je 'horizontale asymptoot' kunt zeggen met elkaar in discussie over de oplossing.

Dat is precies de bedoeling van Leraar Wiskunde, zegt medeoprichter Hester Vogels (22), wiskundedocent op middelbare school Unic in Utrecht. 'Leraren kunnen hier tips en trucs uitwisselen om hun lessen leuker te maken.'

De leden van deze Facebookgroep zijn niet de enige leraren die online hun vak bespreken. Er bestaan digitale gemeenschappen voor gymleraren, muziekdocenten en leraren Duits. Een Facebookcommunity voor leraren Nederlands heeft 5.500 leden.

Innovatief

Die laatste groep bracht Vogels op het idee voor Leraar Wiskunde, zegt ze. 'Ik had gehoord van de pagina en mocht lid worden om even te kijken. Het bleek een heel leuke groep.'

Rond die tijd benaderde de Neder- landse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) haar. De club kampte met een ietwat stoffig imago. Had Vogels, die zelf een drukbezochte wiskundesite voor scholieren heeft, nog een vernieuwend idee? Ze opperde een eigen docenten-community te beginnen. En zo geschiedde: september vorig jaar openden Vogels en de NVvW hun Facebookgroep.

Nu worden er elke dag berichten geplaatst in de groep, die meer dan achthonderd leden telt. Er komt van alles voorbij: van tips over omgang met leerlingen met dyscalculie tot animaties van ingewikkelde ruimtelijke figuren, van didactische kwesties tot foto's van taarten met een pi-teken erop op Pi-dag. 'Vaak vertellen de leden het als ze een bepaalde lesvorm hebben gebruikt die de leerlingen leuk vonden.'

'Sommige groepsleden zijn echt innovatief. Van hen kun je veel leren', beaamt docente Haydeé Ceballos. Zelf postte zij foto's van haar pi-les op Pi-dag (14 maart). 'En er zijn ook leden die de media goed in de gaten houden. Met al die mensen had ik geen contact gehad als ik niet in de groep had gezeten. Ik vind het een succes.'

Weinig lesmateriaal

Dat soort positieve reacties krijgt Vogels vaker. Laatst sprak ze een docent die na twintig jaar lesgeven een beetje op de automatische piloot terecht was gekomen. 'Hij zei dat hij door de pagina nieuwe energie en inspiratie kreeg.'

Wiskundeleraar Frans van Haandel ziet nog wel wat minpuntjes. 'Af en toe komen er handige dingen voorbij, maar ik vind het jammer dat de leden heel weinig lesmateriaal in de groep zetten.'

'De berichten in de groep zien mensen vanzelf als ze Facebook openen,
maar eigen materiaal maken en uploaden is wel een stapje extra', erkent Vogels. Omdat ze er veel moeite in hebben gestoken, staan sommige leraren misschien niet te springen om hun opgaven te delen, denkt de oprichter. 'En wie weet schamen andere leden zich voor hun materiaal omdat ze denken dat het niet goed genoeg is.'

Erg vindt Vogels het niet dat er weinig lesmateriaal wordt gedeeld. Leraar Wiskunde draait volgens haar vooral om de discussie. 'Zie de groep als een digitale koffiekamer voor wiskundeleraren. Het uit wisselen van materiaal staat daar eigenlijk los van.'

Met de belangstelling voor het onlinekoffiekringetje zit het, met gemiddeld vijf nieuwe aanmeldingen per dag, wel goed. 'Zo zitten we straks aan de duizend leden', becijfert Vogels. 'Ongeveer eentiende van alle wiskundeleraren in Nederland. Dat zou helemaal prima zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden