'De deuren sluiten zich voor moslims'

Eindelijk spreken nu ook de bestuursleden van de Nederlandse tak van de Arabisch-Europese Liga. 'Wat heeft een christelijke school überhaupt te zoeken in een wijk met een moslim-meerderheid?'

Het is de week van broeder Jahjah. Hij moet inzicht geven in wat de Arabische volksbeweging globaal voor ogen staat. Pas als Jahjah zijn tournee heeft afgesloten, zal de AEL-NL bijeenkomsten beleggen met de potentiële Nederlandse aanhang om specifiek op de Nederlandse problematiek in te gaan.

Om niet de indruk te vestigen dat een mysterieuze muur van stilzwijgen wordt opgetrokken rond de AEL-NL, ontvangen de vier kernleden, samen met Jahjah, de pers in het Turkse restaurant Sultan in Rotterdam-Zuid. Voornaamste woordvoerders zijn voorlopig leider en politicoloog Jamil Jawad (38) en student commerciële economie Abderrahim Achamrouk (23).

De AEL-NL is vooral nodig vanwege de veel te timide opstelling van moslimorganisaties en -politici, zei Jawad zondag bij de presentatie. Ook Jahjah sprak maandag over het nederig kloppen aan een deur, die in België voor de onderdrukte moslims gesloten blijft. De AEL, waarschuwde hij, wil naar binnen en zal die deur desnoods opentrappen.

- Moeten ook in Nederland gesloten deuren worden opengetrapt?

Jawad: 'In Nederland zijn de deuren nog niet dicht, maar ze zijn zich wel aan het sluiten. De islam wordt gecriminaliseerd, in verband gebracht met terrorisme. Het belijden van de islam in het openbaar wordt moeilijker.'

- Maar aan rechten wordt niet getornd. Er zijn moskeeën, islamitische scholen. Welke deur is bijna dicht?

Achamrouk: 'Wij willen graag in de toekomst kijken. We zien dat we in de verkeerde richting gaan. We zien die deur dichtgaan, dan kan je je voet er beter tussen zetten. Ervoor zorgen dat hij niet helemaal dicht gaat, want dan moet je die, zoals Dyab zegt, kapot maken.'

- Als harder kloppen niet helpt, volgt fase twee: burgerlijke ongehoorzaamheid. Ook nodig in Nederland?

Jawad: 'Jazeker. Het beeld dat er hier niks aan de hand is, klopt niet. Neem dat meisje van negen dat op een christelijke school zit en niet met hoofddoek de klas in mocht. Mag ze niet in aanraking komen met de rest van de kinderen? Als je met een hanenkam en piercing wel in de klas mag zitten, dan hebben we het over discriminatie.'

Achamrouk: 'Als we toen al hadden bestaan, zouden we zeker acties hebben gepland.'

Jawad: 'En wat heeft een christelijke school überhaupt te zoeken in een wijk met een moslim-meerderheid? Wordt het dan niet tijd dat zo'n school van religieuze kleur verschiet?'

- Dat conflict is ook zonder jullie tussenkomst opgelost. Is de AEL echt nodig?

Achamrouk: 'Ja. Er worden steeds meer belemmeringen opgeworpen. Sommige scholen verbieden kinderen Turks of Arabisch te spreken op het schoolplein. Thuis mag je de islam belijden, buiten is daarvoor steeds minder ruimte.'

- De AEL benadrukt de Arabische identiteit. Negentig procent van de Marokkanen in Nederland is berber. Velen willen zich niet tot Arabier laten assimileren, zo bleek zondag uit protesten.

Achamrouk: 'Wij stimuleren juist de berber-identiteit. We zouden graag zien dat berbers een eindexamenvak wordt. Dat staat ook in ons politieke programma. Door ons is het nu een issue. Heb jij ooit die protestgroep van zondag, het Amazigh Netwerk, zien demonstreren voor het ministerie van onderwijs?

Jawad: 'Het Amazigh Netwerk liegt over ons. Wij willen niet arabiseren. Wij koesteren die taal en cultuur. We willen ze weer eigenwaarde geven. Dat is een proces van hele lange adem.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden