De dertig problemen van het Nederlandse onderwijs

  1. De arbeidsproductiviteit in het onderwijs is dramatisch gedaald...

2. De inhoudelijke kennis bij docenten is voor verbetering vatbaar.

3. De meeste scholieren ervaren hun onderwijs niet als zinvol.

4. De onderhandelingscultuur waarin veel kinderen opgroeien, is doorgeslagen.

5. De visie op opvoeding en gedrag varieert per gezin en per docent.

6. Docenten en schooldirecties zien elkaar ten onrechte als tegenstanders.

7. Een middelbareschoolklas met dertig individuen is erg veel gevraagd van een docent.

8. Het monopolie op kennis bij de docent is verdwenen met de komst van internet.

9. Het onderwijs heeft niet het aanzien dat het verdient en nodig heeft.

10. Het onderwijs is niet in staat achterstanden weg te werken.

11. Het vak van leraar is niet aantrekkelijk genoeg om kwaliteit te garanderen.

12. Het voorgeschreven lespakket (curriculum) past niet meer bij deze tijd.

13. In het onderwijs is te weinig belangstelling voor wat bewezen werkt.

14. Internet en technologie vergen steeds nieuwe beslissingen van ouders en leerkrachten.

15. Kinderen uit zwakke milieus hebben behoefte aan veel extra (buitenschoolse) activiteiten.

16. Leraren worden niet verantwoordelijk gehouden voor het resultaat van hun werk.

17. Meer leerkrachten maken nog geen beter onderwijs.

18. Naarmate de leerling ouder wordt, verslechtert het contact tussen ouders en school.

19. Niet meisjes maar jongens raken nu op achterstand.

20. Ons onderwijs is te weinig gericht op de persoonlijke ontwikkeling van kinderen.

21. Organisatorische rompslomp belemmert steeds vaker het gewone lesgeven.

22. Ouders schuiven steeds meer opvoedingstaken af op de leerkracht.

23. Schoolbesturen zijn machtig; ze moeten duidelijker verantwoording afleggen.

24. Schoolklassen zijn te groot om kinderen de benodigde begeleiding te kunnen geven.25. Starre, ouderwetse werkwijzen staan verbeteringen in de weg.

26. Studenten en scholieren krijgen te weinig steun en sturing van docenten.

27. Taalgebruik en lesmateriaal op scholen zijn te veel afgestemd op de middenklasse en daarboven.

28. Te veel scholen zijn eilanden in de samenleving.

29. Toetsen, zoals de Citotoets, zijn slechts een momentopname, dat vergeten we telkens.

30. Zowel het taal- als het rekenniveau van kinderen is te laag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden