PROFIEL

De combinatie tussen jazz en elektronische dansmuziek is nog niet zo gek

In Detroit, de bakermat van de techno, werd al vaker verwezen naar de jazz als grondstof. Geen wonder dus dat op het Amsterdam Dance Event toonaangevende jazzmuzikanten optreden. Zoals de Noor Bugge Wesseltoft.

Bugge WesseltoftBeeld Egil Henning Hansen

Tussen alle danceproducers en dj's die vanaf vanavond in de tientallen clubs en concertzalen van Amsterdam zullen optreden, vallen een paar namen op die je eerder zou verwachten op North Sea Jazz dan op het Amsterdam Dance Event. In Paradiso is trompettiste Saskia Laroo te zien, samen met Joseph Bowie. Deze trombonist maakte begin jaren tachtig naam met het nog altijd uniek klinkende jazz/funk/rock-ensemble Defunkt. Bowie werkte eerder dit jaar al samen met Laroo op Allergy For The U.S.

De uitbundige mix van funk en jazz die het tweetal live ongetwijfeld zal presenteren, wordt vanavond door DJ Dansor van enige beats voorzien, zodat de argeloze ADE-bezoeker in Paradiso niet het idee krijgt op het verkeerde festival te zijn aanbeland.

Even wennen misschien, maar eigenlijk is de combinatie tussen jazz en elektronische dansmuziek helemaal zo gek niet. De betere techno- en danceproducers uit de bakermat van techno, Detroit, hebben vaak naar jazz verwezen. Producer Flying Lotus flirt op zijn recente platen steeds opzichtiger met freejazz en fusion, terwijl elektronische muziek op het North Sea Jazz Festival ook langzaamaan een plek heeft verworven.

Daar was drie jaar geleden bijvoorbeeld het duo Bugge Wesseltoft en Henrik Schwarz te zien. De toetsenist Wesseltoft, een van de veelzijdigste en meest vooraanstaande Noorse jazzmuzikanten van de laatste jaren, had samen met de Berlijnse technoproducer Henrik Schwarz net een plaat uitgebracht: Duo. Een spannend geheel van sfeervolle pianopartijen met ontregelende beats en knisperende elektronica, dat live nog niet helemaal uit de verf kwam.

Wesseltoft, die bijvoorbeeld tekende voor de tune van het tv-programma Zomergasten (Existence, 1998), en Schwarz gingen vervolgens ieder hun weg om nu met de Zweedse bassist Dan Berglund terug te komen met het album Trialogue.

De dromerige muziek met een scherp randje van Duo wordt hier gecontinueerd. De beats dringen zich nooit echt op, maar bassist Dan Berglund geeft het geheel net wat meer pit, lijkt het. Zeer fraai is bijvoorbeeld de vertolking van Thelonious Monks Round Midnight, waarin het trio echt iets aan het origineel weet toe te voegen.

Ook live zal het een boeiender plaatje opleveren. Een bassist gevoegd bij iemand achter de piano en iemand achter een computer, oogt alvast vitaler. Het trio-concept past goed in de enorm rijke muzikale denkwereld van Wesseltoft. Begonnen bij saxofonist en landgenoot Jan Garbarek is hij steeds meer de spil van de Noorse en later ook internationale jazzscene geworden.

Met zijn eigen, toonaangevende label Jazzland en met platen waarop Wesseltoft steeds op zoek is blijven gaan naar wat hij sinds '98 New Conceptions Of Jazz noemt. Pastorale damesfolk, wereldmuziek of elektronische dansmuziek: Wesseltoft weet overal raad mee en zet er zijn eigen stempel op.

Vanavond tijdens ADE

Woensdag om 20.30u in Muziekgebouw aan 't IJ presenteert Boiler Room Amsterdam de premiere van de show van Bugge Wesseltoft met deephouse- en techno DJ Henrik Schwarz uit Duitsland en de Zweedse bassist Dan Berglund.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden