De Citroën C3 gaat er op alle fronten op vooruit

Lang het lelijke eendje gebleven, mag de C3 er nu eindelijk zijn, met zijn parmantige neus, grappige airbumps en fijne onderstel. Maakt hij kans in het overvolle veld van stadsautootjes?

De Citroën C3 PureTech 110 S&S.

Voor een designmerk bij uitstek, waarop Citroën zich graag laat voorstaan, heeft de Franse fabrikant nog best wat missers voortgebracht. ZX, Xsara, Saxo, het waren modellen die u terecht bent vergeten. En ook toen het merk er begin deze eeuw slecht voorstond en het roer omgooide met de introductie van de C's, druppelden er nog wat minder geslaagde modellen de markt op. Met de C3 voorop.

Dat werd een verkoopsucces, maar bleef twee generaties lang toch het lelijke eendje. Veel te verliezen was er dus niet, toen vorig jaar de nieuwe, derde generatie werd aangekondigd. En de lat van de verwachtingen werd nog wat hoger gelegd met de belofte dat er veel van de ontwerpvoltreffer Cactus op, aan en in zou zitten.

Citroën heeft woord gehouden. De nouvelle C3, verkrijgbaar in drie uitvoeringen, is er uiterlijk alleen maar op vooruitgegaan met de lollige airbumps en parmantige neus. Anders dan bij designinspiratiebron Cactus is het logo weer verwerkt in twee uitlopende aluminium lijnen. Dat is minder opvallend maar meer Citroën.

Over die bron gesproken: de C3 is net even zwaarder dan de 16 centimeter langere Cactus, maar is dan ook bijna luxer uitgevoerd: zo heeft hij wél achterramen die gewoon naar beneden kunnen; toch wel iets comfortabeler. Comfort en luxe zijn sowieso de trefwoorden die Citroën in het achterhoofd heeft gehouden bij deze B-segmentauto, die dus moet concurreren met onder veel meer de Peugeot 208, Renault Clio, Opel Corsa en Volkswagen Polo.

Gereden: Citroën C3 PureTech 110 S&S
Prijs euro:22.084
Vanafprijs C3 euro: 14.684
Motor: 3 cilinder, benzine, 1.2 liter
Vermogen:110 pk
Gewicht: 1.025 kg
Kofferbak: 300 liter
Verbruik volgens opgave: 1 op 21,7
Verbruik testweek: 1 op 16,2
Energielabel: B

Overvol

Een overvol veld, dat in prijs nauwelijks verschillen kent (allemaal vanafprijzen tussen de 14 en 15duizend euro), dus ja, waarmee onderscheid je je dan nog? Nou, bijvoorbeeld met een onderstel dat voelt alsof je toch in een net wat luxere (duurdere) auto rijdt en een basisuitrustingsniveau waarvoor marketeers altijd dat vreselijke value for money gebruiken en dat behalve op luxe ook op veiligheid is gericht. Er is een automatisch inschakelende alarmverlichting bij een noodstop, een behoorlijk goede boordcomputer (fiks ververst en verbeterd ten opzichte van de Cactus), een dodehoeksignalering, cruise control en verkeersbordherkenning.

En aan extra's is verder bijna alles mogelijk wat in een auto uit een hoger segment ook kan. Wij reden de duurste uitvoering met 110 pk; daarmee doe je in en buiten de stad makkelijk mee in het verkeer, maar of dat ook geldt voor de goedkopere uitvoeringen (68 en 82 pk), is de vraag. De lichtere Cactus met 82 pk die Blik ooit reed, was net te veel een watje. Het maakt de C3 meer een concurrent van zusje Peugeot 208 dan van de wat fellere vijanden Ford Fiësta of Renault Clio. Zou zomaar kunnen dat dat precies is was Citroën wil.


Cameratoezicht

Traditioneel bevat de C3 een innovatietje dat, foldertaal, 'tot dusver alleen maar mogelijk was op auto's van het duurdere segment': Connected Cam, een cameraatje voor de achteruitkijkspiegel met 16 Gb opslag. Die registreert wat de bestuurder ziet materiaal dat gezien de beperkte opslagcapaciteit voortdurend wordt overschreven, tenzij er een ongeluk of botsing gebeurt; dan bewaart hij automatisch de 30 voorafgaand aan en de 60 seconden na 'de impact'. Je kunt er ook zelf filmpjes en foto's mee maken en die via een smartphone-app streamen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden