De Cinema.nl Afficheprijs

Vijf nominaties zijn er voor de Cinema.nl Afficheprijs voor het best vormgegeven filmaffiche van het afgelopen jaar. Het publiek kan de beste kiezen uit een diverse selectie....

Honderden films zijn er op het Nederlands Film Festival te zien en allemaal schreeuwen om de aandacht van de bioscoopbezoeker met affiches in alle vormen en maten – van huisvlijt op A4-formaat tot metershoge banieren.

Het best vormgegeven filmaffiche van het voorbije seizoen wordt bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs, een publieksprijs bestaand uit een bedrag van 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten (1936), ontworpen door Ton Leesers.

De Cinema.nl Afficheprijs (voorheen de Skrien Afficheprijs) is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar werd in de voorgaande jaren bepaald door een vakjury; vanaf deze editie nomineert de jury, maar heeft het publiek het laatste oordeel. Tot en met maandag 2 oktober 24.00 uur kan er worden gestemd op www.cinema.nl, of met de stembiljetten in het Festivalpaviljoen op het Neude, waar alle affiches worden tentoongesteld. De stemmers maken kans op kaarten voor het Gala van de Nederlandse Film, een bakfiets, en door de Volkskrant uitgegeven dvdboxen.

Voor de Cinema.nl Afficheprijs komen in aanmerking alle affiches van Nederlandse speelfilms en documentaires die in het jaar voorafgaand aan het festival als hoofdfilm in de Nederlandse bioscopen of filmhuizen hebben gedraaid of op het festival in première gaan. Het gaat om affiches in gedrukte vorm die bedoeld zijn als aanplakbiljet (geen flyers of folders).

De jury, bestaande uit (scenario)schrijver Jan Eilander, Hanneke de Klerck (chef kunstredactie de Volkskrant), Lex Reitsma (afficheontwerper), Alex de Ronde (directeur van Het Ketelhuis), Paul Verstraeten (marketingdeskundige) en Paul van Yperen (manager communicatie van de Premsela Stichting voor Nederlandse vormgeving), had de keuze uit 29 affiches.

De ingezonden affiches zijn beoordeeld op verschillende criteria. Het affiche moet intrigerend zijn, een blikvanger in het overvolle straatbeeld én opvallen tussen tientallen andere posters in de filmhuizen en multiplexen. Het moet artistieke visie tonen, en aansprekend zijn voor de doelgroep en een meerwaarde leveren aan de (inhoud van de) film. Het affiche moet de kijker duidelijk maken wie of wat hij gaat zien. De affiches werden dus niet (alleen) als kunstobject beoordeeld. En tenslotte moest het affiche als filmaffiche te herkennen zijn.

Zo breed als de criteria meanderen, zo divers is de selectie van vijf (het maximum) dat de jury maakte. Het publiek heeft de keuze uit twee affiches voor grote publieksfilms, gemaakt door twee van de drie ontwerpers die zich in Nederland fulltime met filmaffiche-ontwerp bezighouden, en drie posters voor kleine documentaires, gemaakt door vormgevers die hun sporen in andere disciplines hebben verdiend.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden