De campagnekaravaan - Stempassen te koop aangeboden op Marktplaats

Op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen woensdag volgt de Volkskrant hier de kleine en grote ontwikkelingen in het land.

Posters voor de gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam. Beeld anp

20 maart 2018, 17:53

In de aanbieding: stempassen

Een man uit Sprang-Capelle moet 250 euro boete betalen voor het te koop zetten van zijn stempassen voor de gemeenteraadsverkiezingen en het referendum op Marktplaats. Dat meldt het Openbaar Ministerie (OM). Burgemeester Nol Kleijngeld van de gemeente Waalwijk verzocht vorige week het OM en de politie onderzoek te doen naar de illegale verkoop van de stempassen. Hierop werden ten minste elf andere advertenties ontdekt op Marktplaats. In een persbericht noemt de burgemeester dat ‘onacceptabel’. ‘Het stemrecht is de basis van het vertrouwen dat wij hebben in de democratie. Dat moeten wij beschermen.’

20 maart 2018, 17:45

Slechte Slogans

‘Zo VRIJ! als een aardbei’ is de slechtste politieke slogan van 2018. De leus van Kelly Uiterwijk voor haar partij VRIJ! Beverwijk liet in de verkiezing van het plaform Slechte Slogans kreten als ‘Minder belasting. Meer bitterballen!’ (VVD Delft) en ‘Bedankt dat je naar me omcake’ (ChristenUnie Zwolle) achter zich.

De aardbei in de slogan komt niet zomaar uit de lucht vallen. Uiterwijk wil Beverwijk als ‘aardbeistad’ op de kaart zetten. ‘Veel mensen denken misschien: wat een vreemde slogan. Maar het is een lokaal onderonsje. Inwoners in Beverwijk hebben de bijnaam ‘aardbei’ vanwege zijn geschiedenis met de aardbeienteelt.’

Het is de eerste keer dat de lokale partij VRIJ! Beverwijk mee doet in de gemeenteraadsverkiezingen. Lachend: ‘De verkiezing voor slechtste slogan hebben we alvast gewonnen.’

'Zo VRIJ! als een aardbei' is verkozen tot slechtste politieke slogan van 2018. Beeld .

20 maart 2018, 17:37

Duim omhoog en lachen maar

Kiezers uit Den Helder mogen voor één keer in de huid van hun burgemeester kruipen. In een aantal stembureaus in de Noord-Hollandse gemeente krijgen ze de kans om te poseren in een levensgroot fotoframe van burgemeester Koen Schuiling. Het hoofd van Schuiling mist, waardoor kiezers hun eigen gezicht in het ronde gat van het frame kunnen steken. Duim omhoog en lachen maar.

Met de ludieke actie hoopt de gemeente meer inwoners naar de stembus te krijgen. Maar niet iedereen staat te springen om te poseren als burgervader. Kiezers zouden beïnvloed kunnen worden door het feit dat de burgemeester van VVD-huize is. Al valt hij, ondanks de kenmerkende ambtsketting, niet goed te herkennen. De Kiesraad had contact met de gemeente en onderstreepte dat ‘soberheid centraal moet staan in het stemlokaal.’

‘Iedereen hier vindt het een leuke actie,’ aldus een woordvoerder van de gemeente Den Helder. ‘De burgemeester staat boven de partijen en de frames worden op gepaste afstand van het stemhokje neergezet.’ Vooralsnog kunnen Helderse kiezers morgen dus ‘gewoon’ op de foto als burgemeester.

In een aantal stembureaus in Den Helder krijgen stemmers de kans om te poseren in een levensgroot fotoframe van burgemeester Koen Schuiling. Beeld .

20 maart 2018, 17:29

Zeggen mbo'ers na A ook B?

Bij elke verkiezing blijkt jong veel minder gemotiveerd om te stemmen dan oud. Voor de gemeenteraadsverkiezingen vier jaar geleden zei 61 procent van de jongeren tegen opiniepeiler TNS Nipo (nu Kantar Public) dat ze waarschijnlijk gingen stemmen. Liefst een op de drie kwam die belofte niet na. In Rotterdam is dit jaar onder mbo-scholieren een experiment om op zich welwillende jongeren naar de stembus te krijgen.

De mbo’ers die eerder beloofden dat ze woensdag gaan stemmen, moesten dat in hun sociale omgeving uitspreken en zichzelf een kaartje sturen om hun ‘toekomstige zelf’ aan die belofte te herinneren. De kaart is inmiddels bezorgd. De gedragswetenschap zegt dat mensen doorgaans consistent willen zijn. Of de mbo’ers na A ook B zeggen, al dan niet onder druk van vrienden en familie, weten we na woensdag. Wat scheelt: het stemhokje staat bij hen op school.

20 maart 2018, 17:20

Mysterieuze lijsttrekker

Het Utrechtse Bunschoten was een paar dagen in de ban van een groot raadsel: wie plakte toch die SGP-affiches met een mysterieuze lijsttrekker erop over de posters van andere christelijke partijen? Het blijken spelers van de lokale voetbalclub VV Eemdijk te zijn die een grap wilden uithalen met hun aanvoerder. ‘Een half jaar geleden veranderde hij zijn profielfoto op Facebook’, vertelt teamgenoot Casper Ruizendaal. ‘Hij stond er niet op zoals we hem kenden. Te netjes en te christelijk. Hij kon zo door voor de lijsttrekker van een christelijke partij.’ Binnen een paar minuten was de foto omgetoverd tot SGP-verkiezingsposter en afgelopen zaterdagnacht besloot VV Eemdijk 7 de posters ook daadwerkelijk op te hangen bij de rotonde waar aanvoerder Steffan iedere ochtend langsrijdt. Hij kon er volgens Ruizendaal wel om lachen. De lokale SGP-lijsttrekker Jan-Bert Heinen is minder gecharmeerd van de kwajongensstreek, zegt hij tegen RTV Utrecht. ‘Misschien is er een grapje uitgehaald, maar wij vinden dat niet netjes ten aanzien van andere partijen.’

Wie plakte toch die SGP-affiches met een mysterieuze lijsttrekker erop over de posters van andere christelijke partijen? Beeld .

19 maart 2018, 21:48

Kandidaat-raadslid in de cel

De nummer tien van Stadsbelang Utrecht (twee zetels) zal vandaag geen flyers uitdelen, want het kandidaat-raadslid zit in voorarrest. De 30-jarige Steven K. wordt verdacht van betrokkenheid bij een mislukte plofkraak in Druten, waar hij en twee handlangers vorige maand werden opgepakt. Volgens de politie had het drietal het gemunt op een pinautomaat in de plaatselijke Albert Heijn. Daags voor de verkiezingen laat zijn naam zich niet meer uitgummen op het stembiljet, maar in overleg met zijn partij heeft K. laten weten dat hij, in het onwaarschijnlijke geval dat hij verkozen wordt, zal afzien van een raadszetel. Vier jaar geleden was K. de nummer zes van Stadsbelang.

19 maart 2018, 21:46

De 'vreemde zaak' met de zuil

Niet te missen langs de A12 bij Den Haag: een reclamezuil waarop zowel D66 als Groep de Mos adverteert voor de verkiezingen. D66 betaalde grof geld voor de campagneactie, maar de partij van Richard de Mos kreeg de plek aan de snelweg cadeau - en wil niet zeggen van wie. Andere partijen verlangen duidelijkheid, premier Mark Rutte sprak van een ‘vreemde’ zaak.

De reclamezuil. Beeld Angelo Blankespoor

19 maart 2018, 21:44

Piratenpartij 'kaapt' NS-wifi

Piratenpartij 'kaapt' NS-wifi om te bewijzen dat bedrijven slordig met persoonsgegevens omgaan

Meerdere treinreizigers keken gisteren raar op toen ze Amsterdam Centraal binnenreden. Nadat ze waren ingelogd op het wifi-netwerk van de NS belandden ze op een pagina van de Amsterdamse Piratenpartij. Die wilde daarmee aantonen dat de beveiliging van openbare wifi-netwerken ondermaats is.

'We hebben niets gedaan met het netwerk zelf', verzekert afdelingsvoorzitter Matthieu Benistant, 'maar we hebben een aantal willekeurige mensen omgeleid naar die pagina.'

De boodschap van het campagnestuntje: bedrijven als de NS springen onvoorzichtig om met uw persoonsgegevens, want via de wifi kunnen derden eenvoudig aan de haal met uw data. Uiteraard vergezeld van een stemadvies: 'Stem tegen de Sleepwet en voor de Piratenpartij.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.