De cameraman

Als de hand van de cameraman (of -vrouw) door het televisieprogramma heen zichtbaar is, betekent dat meestal niet veel goeds....

Voor Rob Hodselmans, bekend van onder meer Sportpaleis De Jong, gaat die wetmatigheid gek genoeg niet op. Vrijdagavond liet hij, in een aflevering over de in de vergetelheid geraakte hardloopster Foekje Dillema, zien dat een geheel eigen wijze van filmen niet per se hoeft te botsen met de inhoud. Dat het onderwerp van de uitzending - 76 jaar intussen en slecht ter been - zelf buiten beeld wenste te blijven, bleek niet eens een onoverkomelijk probleem.

Eind jaren veertig stak Dillema op de 100 en 200 meter viervoudig olympisch kampioene Fanny Blankers-Koen naar de kroon. Dillema's grove lichaamsbouw en dito motoriek leidden tot het hardnekkige gerucht dat ze meer man dan vrouw was. De Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie (KNAU) zette een vernederende geslachtstest in scène, waarna Dillema uit de Nederlandse atletiekploeg werd verwijderd. Haar records - op de 200 meter liep ze 24,1 seconde, wat sneller was dan Blankers-Koen - werden uit de boeken geschrapt.

Sportpaleis De Jong kon worden opgevat als een krachtig pleidooi voor eerherstel. Het was allemaal nogal sneu geweest voor Dillema, klonk het in verschillende bewoordingen, en het zou de KNAU passen als het recht alsnog zijn loop kreeg en Dillema opnieuw werd opgenomen in de geschiedschrijving. Bondsarts Els Stolk mocht zeggen dat Dillema 'met de huidige richtlijnen gewoon had kunnen starten'.

Door die roerende eensgezindheid was het verfrissend dat er, in de persoon van Puck van Duyne-Brouwer, ook nog een voormalig tegenstandster werd opgevoerd voor wie dat eerherstel eigenlijk allesbehalve vanzelfsprekend was. Haar vileine commentaar ('Ze liep als een vent, maar dan niet als een vent die soepel liep') voorzag het twintig minuten durende filmpje van een scherpe rand die goed van pas kwam.

Dat Hodselmans een buitengewone cameraman is, bleek door de omtrekkende bewegingen die hij uitvoerde als programmamaker Wilfried de Jong zijn interviews hield. Het is Hodselmans' manier om de kijker bij zijn nekvel te grijpen en middenin het gesprek te kwakken. Maar het waren vooral de verstilde beelden tussendoor die heilzaam werkten: de mistflarden, de weilanden, een lange rechte weg. Voor die oer-Hollandse, maar toch niet alledaagse manier van filmen werd Hodselmans onlangs onderscheiden als cameraman van het jaar 2002-2003.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden