De calculerende auto

Gereden Honda Insight Elegance . Prijs 22.600 euro . Motor 98 pk (1.3-benzinemotor en 10 Kilowatt elektromotor) . Verbruik Volgens het boekje 1 op 21,7, gerealiseerd: 1 op 19,9 ....

Deze auto is de echte liefhebber een gruwel, als je de lezers van diverse autoblogs mag geloven. Autoliefhebbers willen CO2-spuitende 8-cilinders op brede sloffen, waarmee je rokende strepen op het asfalt kunt trekken. Daartoe is de Honda Insight niet in staat. Het is een hybride, een auto met een onbeduidend benzinemotortje dat nu en dan een duwtje in de rug krijgt van een elektromotor. Een beetje vergelijkbaar met een bejaarde op een elektrische fi ets.

Voor een adrenalinestoot moet je bij de Insight dus niet zijn. Wel voor een lage kilometerprijs, voor comfort, voor fl ink wat ruimte voor passagiers en bagage, en voor een groen imago. Want deze auto helpt de bestuurder zuinig te rijden, dankzij een meekleurende kilometerteller. Wordt er behoedzaam opgetrokken, dan kleurt hij groen. Trapt de bestuurder op het gas, dan kleurt hij blauw. Laat het gaspedaal voorzichtig vieren, en de teller kleurt weer groen. Gevolg: een laag verbruik en rooie koppen in de achteruitkijkspiegel van de achterliggers. Niks van aantrekken, want zo help je niet alleen jezelf aan een zuinig ritje, maar ook die hele sliert zenuwenlijers achter je. Aan de pomp zullen ze je dankbaar zijn; na een weekje hypermilen blijkt dat voorzichtig versnellen en afremmen heeft geleid tot een brandstofverbruik van 1 op 19,9.

De Insight is een auto voor de calculerende automobilist: geen bpm, 75 procent korting op de wegenbelasting en een tank die maar niet leeg lijkt te raken. Doordat er geen bpm wordt betaald, is de auto goedkoop. Voor 20 duizend euro heb je een praktische, luxe auto.

Drie minpunten. 1: het interieur, gemaakt van oneindig gerecyclede plastic broodzakjes. 2: de banden, die boven de 50 kilometer per uur een gekmakend gesuis laten horen. 3: de transmissie, die van het type cvt is, dat ook ooit gebruikt werd in Dafjes. Zolang de meter groen kleurt, is er weinig aan de hand; de motor draait dan hooguit 2.000 toeren. Maar als je een keer sneller wilt optrekken, schiet de motor door naar de hoogste toerentallen, waardoor een gejank de cabine binnendringt alsof een kat wordt gevierendeeld.

Maar zolang de acceleratie binnen het betamelijke blijft, is de motor juist uitzonderlijk stil. En voor rustig rijden is de Insight bedoeld. Met deze tekortkoming valt daarom prima te leven. De beloning volgt vanzelf, aan de pomp.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden