De boulevard of motordreams

Vijf jaar geleden kwam de omslag: de motor was geen verdacht vervoermiddel meer voor smoezelige sleutelaars en snelheidsmaniakken in leren overalls....

HANS MOLEMAN

Zij is gekleed in een chique zachtgeel jasje met goudkleurige knopen, hij heeft het colbert van zijn donkere powersuit uitgedaan. Al geruime tijd drentelen ze rond een oogverblindend object. Hij kijkt, loopt er nog eens omheen, wijst, streelt de flank. Dan bestijgt hij de machine, zet de handen aan het brede stuur en leunt tevreden achterover in het riante zadel.

Zij kijkt geamuseerd toe.

Het tafereel zou Piet Derksen deugd hebben gedaan. Motoren, dat is fun, dat is emotie, daarmee is geld te verdienen, vond de begin dit jaar op 83-jarige leeftijd overleden grondlegger van Center Parcs. 'Zet een keten van motorzaken op', zei de zwaar roomskatholieke Derksen zes jaar geleden. Het gesprek duurde slechts een kwartier, herinnert Safe-directeur Jos Bosman zich. 'Het mocht meteen een Europees netwerk worden. Er was geld genoeg. Maar de kinderen van Derksen hebben dat tegengehouden.'

Safe Motors is toch uitgegroeid tot de grootste motorzaak van Nederland. Negen zaken telt de keten, waarvan de nieuwste vestiging vorige week in Eindhoven werd geopend. Safe (omzet ruim een kwart miljard gulden, winst 2,7 miljoen, driehonderd medewerkers) voerde het warenhuisconcept in voor de motorbranche.

Bosman: 'Je hebt meubelboulevards, autoboulevards, en bij ons vind je nu ook de motorboulevard. De consument wil shoppen, rondkijken, daar zijn onze winkels op ingericht. De formule is dat we alle produkten die met motorrijden te maken hebben onder één dak hebben.'

Van de Europese aspiraties is door geldgebrek nog weinig terecht gekomen. De moederfirma van Safe heet weliswaar Euro Motorcycles Group, EMG, dat voorlopig nog deel uitmaakt van het Derksen-imperium, Leven Water Beheer. Maar het bezit in het buitenland omvat slechts een bescheiden motorzaak bij Frankfurt, plus het importeurschap voor het snelle Italiaanse motormerk Ducati voor de grote Duitse markt.

In Nederland is Safe in een paar jaar wel een dominante marktpartij geworden. De firma heeft flink geprofiteerd van de hausse in het motorrijden. Vijf jaar geleden kwam de omslag: opeens was de motorfiets geen verdacht vervoermiddel meer voor smoezelige sleutelaars en snelheidsmaniakken in leren overalls. Het is een pleziermiddel geworden voor de Nieuwe Motorrijder. Signalement: de naar bewegingsvrijheid verlangende modale burger, die geld op zak heeft, de surfplank heeft gehad en de file en het airconditioned kantoor met een draai aan het gashendel achter zich wil laten.

De explosie is wel voorbij, maar inmiddels rijden er meer motoren rond in Nederland dan ooit: 350 duizend machines. Safe is er alles aan gelegen deze markt te bedienen. De oude, magere tijden mogen niet meer terugkeren, is het motto van Bosman.

Op bedrijvenpark Ekkersrijt, aan de rondweg van Eindhoven, is goed te zien hoe de firma het aanpakt. 'We zitten bij Ikea', luidt de routebeschrijving. Het motorwarenhuis oogt klein tegenover de reuzenwinkel van het Zweedse concern, maar is wel opvallend door de witrode gevel en de rijen glimmende motoren die lonken achter het glas. De zaak ligt strategisch aan de route naar zaken als Praxis en keukenkoning Verkerk. 'Een prachtige locatie, we hebben er drie jaar naar gezocht. Iedereen ziet ons. Reken maar dat zo'n man die met z'n gezin een middag naar Ikea moet een keer zegt: ik ga eens bij die motorzaak kijken', zegt winkelmanager Geert de Bekker, die onlangs de food (Multivlaai) verruilde voor de motorhandel.

Het is een doordeweekse middag, en toch is het aardig druk. Het parkeerterrein is gevuld met een honderdtal motoren en auto's, binnen wordt driftig geshopt. In de showroom staat een overdaad aan motoren, van fel gekleurde off the roads en cafe racers tot majestueuze, in donker metallic uitgevoerde toermodellen. Achterin is een aparte winkel met alle glimmertjes waarmee de machines kunnen worden opgetuigd.

Een trap middenin de uitstallingshal leidt naar een verdieping waar een complete modezaak zit. In de rekken naast leer veel kunststof, in gewaagde kleurencombinaties. Het huismerk MQP, dat wordt verkocht in tweehonderd motorzaken door heel Europa, overheerst. Het wordt door eigen mensen in Rotterdam ontworpen en in het Verre Oosten gefabriceerd. 'Op deze spullen maken we de meeste winst. De marge op de motoren zelf is marginaal', verklapt Bosman.

Bij de kleren bevindt zich ook de koffiehoek. Gezelligheid is een vitale factor in de Safe-formule, verklaart de directeur, die zelf vijf jaar geleden de overstap maakte van de computerwereld naar zijn hobby ('Ik ben een forse toerrijder'). Filiaal Apeldoorn heeft al een eigen snackbar.

Safe heeft een eigen evenementenkalender: elke vestiging is verplicht minstens twee maal per jaar iets voor de cliëntèle te organiseren. Bosman: 'De kunst van ons vak is de emotie overeind te houden. Dat is niet zo moeilijk hoor. Je brengt de mensen bij elkaar, daar genieten ze van.' Groningen heeft deze maand twee toertochten naar de Harz, Zoetermeer koos voor een Lenteshow, Apeldoorn, Amsterdam en Hengelo maken zich op voor de Kerstshow.

De motorzaak als dagje-uit, en daar houdt het niet mee op. Werkelijk alles is te krijgen in het motorwarenhuis. Voor de kleintjes mini-motortjes (à vierduizend gulden), voor de beginner aanvullende rijopleidingen (in samenwerking met de motorbond KNMV) en huurmotoren (driehonderd stuks), en verder reizen (met de ANWB), verzekeringen en financiering.

Safe wil de klant zoveel mogelijk aan zich binden. Dus is er de eigen Safe Clubkaart met kortingsbonnen en een Plus-variant die dienst doet als creditcard. De leden van de Safe-familie krijgen maandelijks een nieuwsbrief ('Vader en zoon Van Kouwen verliefd op Ducati', kopt de augustuseditie) en aan het begin van het jaar brengt de firma zijn eigen variant van de Wehkamp, de gratis dikke Safe-catalogus. En ja, Safe zit sinds kort ook op Internet.

Wie zijn de klanten? Bosman onderscheidt vijf doelgroepen. De 'koffiedrinkers' en de 'sportrijders', samen goed voor 40 procent, zijn vooral de oudgedienden, die al langer op de motor zitten. De nieuwe aanwas omvat de 'jeugddromers' en de 'snobs', goed voor 55 procent, en dan is er nog de categorie 'splintergroepen', waartoe de groeiende groep motorrijdende vrouwen wordt gerekend.

Als de bezoekers van de Safe Eindhoven representatief zijn, is de Nieuwe Motorrijder vooral een veertiger die dapper aan de tweede jeugd is begonnen, leert de showroom: veel grijzende slapen en wat buikjes. De Safe-ganger zou zo uit een bungalow van Center Parcs kunnen zijn weggelopen. De tijd dat de motorrijder zelf vuile handen kreeg is voorbij. Achter de zaak bevindt zich de Safe Quick Service: binnenrijden zonder afspraak, en in drie kwartier olie verversen, een nieuwe ketting of andere banden.

Motorrijden: Jan Terlouw doet het, ex-Fokker-topman Van Schaik ('een echte snob'), Rob de Nijs. Het is een salonfähig tijdverdrijf geworden. En dat moet zo blijven, vindt Bosman. Zorgt het nieuwe motorlegioen voor overlast, als het op zonnige dagen de dijkweggetjes met al die lekkere bochten vult? Ook daar ziet Safe een taak: de firma heeft de gedragsregels van de KNMV geadopteerd.

Het zijn beleefde adviezen als 'laat je motor niet onnodig stationair draaien' en 'trek bij het opschakelen niet hoog door in de toeren' tot 'zet voordat je met iemand gaat praten je helm af' en 'rijdt niet met een te grote groep een tankstation binnen'.

Safe heeft de afgelopen jaren baanbrekend werk verricht in de motorbranche ('veel pappa en mamma-zaken, sleutelaars, zo onprofessioneel vaak'), stelt de directeur vast.

Motorwarenhuis of ouderwetse familiezaak, een ding blijft hetzelfde: de onderhandeling over de prijs van het begeerde object. In de hoek van de toerbuffels, het motortype met de kofferruimte van een modale gezinsauto, staat een dertiger in een windjack bij een Honda Goldwing 1200. Het tweedehandsje moet veertienduizend gulden opbrengen, meldt de prijskaart. Een verkoper in rood Hete Weken-shirt schuift aan.

'Hoeveel moet ik bijleggen?, vraagt de klant.

'Elf mille', zegt de Safe-man na een denkpauze.

De klant kijkt beteuterd: 'Ik had gerekend op vijfduizend terug voor m'n Suzuki.' De verkoper schudt het hoofd.

'Mag ik proefrijden?, vraagt de klant. Nee, dat heeft gelet op het verschil in het idee over de prijs geen enkele zin, oordeelt de handelaar.

'Maar ik moet toch weten hoe ie rijdt', probeert de klant. Het mag niet baten. Hij geeft een dot gas en stuurt zijn oude beestje het parkeerterrein af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden