'De bondscoach bepaalt alles alleen'

Ze leek in het matchracen in de Elliotts op weg naar een olympische medaille. Toch stopt de 24-jarige zeilster. 'Wisselende bemanningen werkt niet.'

AMSTERDAM - Ze won de voorbije jaren drie World Cups in de olympische klasse van de Elliotts, noemt zichzelf in een persbericht 'Nederlands succesvolste matchrace stuurvrouw' en staat derde op de huidige wereldranglijst. Wereldtopper Renée Groeneveld zette deze week evenwel eigenhandig haar olympische droom op sterk water.


De 24-jarige zeilster uit Amsterdam besloot 'wegens het ontbreken van transparantie' te stoppen met het traject dat in 2012 tot een medaille in de olympische regatta van Weymouth had moeten leiden. Het aanwijzen van Mandy Mulder als stuurvrouw in de opstelling van de Nederlandse boot voor de olympische testwedstrijd in Engeland was meer dan een klap in het gezicht. Het deed haar motivatie definitief breken.


Groeneveld: 'Ik ging er volledig vanuit dat ik in augustus de pre-Olympics in Weymouth zou varen. Aan de hand van de resultaten is er niet eens discussie wie de beste is. Het is een onbegrijpelijke beslissing van Mika Lundh, de bondscoach. Die er in zijn eentje over beslist. Hij doet alles alleen. Dat is zorgelijk. Dat vindt zelfs de bond. Ook die kan, desgevraagd, niet uitleggen waar Lundh precies naar toe wil.'


Groeneveld wist na de gemiste Spelen van Peking - bondscoach Paardenkooper koos voor Mandy Mulder in het Yngling-project - waar ze naar toe wilde. 'Ik heb in een half jaar mijn studie afgemaakt en ben daarna in 2009 met Brechtje van der Werf en Annemieke Bes in de Elliott gestapt. Het ging meteen goed. We pakten het snel op.'


Tot Maurice Paardenkooper, de man achter het olympisch zilver van 2008, weer ten tonele werd gevoerd. Hij wilde, net als met de Yngling, bij het Elliott-matchracing een traject lopen met wisselende bemanningen Groeneveld was tegen. 'Met de Yngling mag het gewerkt hebben, in de Elliott kan dat niet. Het matchracen, een tegen een op het water, is een heel ander spelletje. Je moet sterk op elkaar ingespeeld raken. Het is split second werk. Het gaat om communicatie. Alleen bij een vaste samenstelling leer je elkaar begrijpen.


'We hebben bovendien in Nederland niet genoeg goede zeilsters, om dit systeem uit te voeren. Daar blijf ik bij. Ik voer bij Sail for Gold in Weymouth met iemand die nog nooit gematcht had. We werden twaalfde. Knap zelfs voor die omstandigheden, maar het kan onmogelijk de bedoeling zijn.'


Groeneveld en Van der Werf protesteerden vorig jaar tegen de variabele aanpak. Paardenkooper stapte vervolgens op. Maar hij werd vervangen door de Zweed Lundh, die dezelfde aanpak voorstond. Van der Werff verdween in februari van dit jaar, Groeneveld keek het even aan. Tot zij na haar schitterende zege in Medemblik, in de Delta Lloyd met Mijke Lievens en Annemieke Bes, toch weer uit de A-boot verdween.


'Ik wil ervaring opdoen. Finales varen, halve finales. Ik merkte begin dit jaar, in Miami en Palma, dat ik nadeel ondervond van een winter waarin we hadden stilgestaan. Waarin over het systeem werd gesproken, in plaats van gezeild.


'Ik heb dit jaar ook veel successen behaald met wisselende bemanningsleden, ondanks dat roulatie systeem waar ik nooit in geloofd heb. Maar ik heb de indruk dat de onderlinge selectie de coach méér bezig houdt dan de competitie met onze buitenlandse concurrenten. Hoe kan ik dan nog geloven in een olympische medaille in 2012?


'Ik zie geen perspectief. Ondanks de goede resultaten in de afgelopen periode heb ik daarom besloten om te stoppen. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk hoe er met mij wordt omgesprongen. Er zijn niet zoveel zeilsters in Nederland die tot de wereldtop behoren.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden