De boekenkast van Jutta Chorus

Onderzoeksjournaliste Jutta Chorus (1967) is de auteur van Beatrix - Dwars door alle weerstand heen, dat 25 april verschijnt. 'Dit hier noem ik een dynamische boekenkast.'

'Mijn ex en ik wonen met de kinderen in hetzelfde huis. We hebben het gesplitst. Dat betekent dat ik minder plaats heb voor mijn boeken. Hier ben ik sinds de aankondiging van de abdicatie door de koningin een kluizenaar geweest. Ik werkte overigens toen al drieënhalf jaar aan een biografische schets van Beatrix en daar vind je hier nog veel sporen van.


'Ik had al eerder voor NRC Handelsblad over de koninklijke familie geschreven en die contacten, onder anderen met prins Friso en Mabel uit de tijd van de Mabel-affaire, had ik aangehouden. Het was me altijd blijven intrigeren dat het mogelijk bleek om redelijk dicht bij het koningshuis te komen. Die film The Queen, die gaat over hoe koningin Elizabeth in één klap haar populariteit kwijtraakte ten tijde van de dood van Diana, inspireerde me daarna verder, ook qua thematiek.


'Ik heb altijd veel op gehad met inspiratiebronnen die buiten mezelf liggen. En ik streef naar het realisme zoals wijlen Gerard van Westerloo dat in grote reportages bedreef in Vrij Nederland en in NRC Handelsblad. Ik vind het heerlijk om mezelf helemaal in een bepaald milieu onder te dompelen, maar hecht wel aan een zo groot mogelijke mate van feitelijkheid, aan mensen die zwart op wit iets zeggen.'


Weerspiegelt de boekenkast vooral werk in uitvoering?

'Ja, dit hier is wat ik een dynamische boekenkast noem, om aan te geven dat de inhoud volop in beweging is. De inhoud weerspiegelt waar ik de laatste tijd mee bezig ben geweest, maar ik zie nu dat ook Byron, met wie ik vroeger hevig heb gedweept, er nog staat. En Flaubert en Tolstoj, met wie ik me verhaaltechnisch verwant voel.


'Daar staat All The Presidents Men van Bob Woodward en Carl Bernstein, waar ik nog altijd aan gehecht ben. Aan dat boek, maar vooral aan de film, kun je als jonge verslaggever veel zelfvertrouwen ontlenen. Zij zijn jongste bedienden, verder is iedereen cynisch, maar door te volharden komen ze er toch.'


Wat is de parallel met die royaltyboeken?

'Voor dit Beatrixboek moest ik vooral zoeken naar de juiste toon. Die moest niet nederig, amechtig of onderdanig zijn maar, zeg maar, soeverein. De juiste toon herkende ik bijvoorbeeld in Hoflands Tegels lichten, waarvan een van de belangrijkste hoofdstukken gaat over de Greet Hofmans-affaire, in het boek dat Hella Haasse schreef bij gelegenheid van Beatrix' 18de verjaardag en natuurlijk in het boek van Annejet van der Zijl over Bernhard. Ik denk dat die toon er wel aan heeft bijgedragen dat veel van die 65 mensen die ik heb gesproken de monarchie van een wat grotere afstand zijn gaan beschouwen. Er kwam, ook door die aankondiging door de koningin, momentum om wat meer te zeggen dan men aanvankelijk wellicht van plan was geweest. Sommige bronnen die ik op basis van 'achtergrond' had gesproken, wilden nu ook wel 'on the record'.'


Er staan twee exemplaren van The New Journalism van Tom Wolfe in dat kastje.

'Dat ene exemplaar moet ik, zoals je kunt zien, ooit uit de bibliotheek hebben gejat. Maar getuige al die aantekeningen in potlood en die briefjes tussen de pagina's is het wel intensief gebruikt. '

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden