De blinde passie van Tarzan uit Osdorp

Corinne van Egeraat debuteert met film over het verwezenlijken van dromen. 'Je kunt maar een keer zo onbevangen zijn.'..

Van onze verslaggever Ronald Ockhuysen

'Edward wilde boer worden.' De zuster van Edward Koldewijn kijkt verbaasd naar de camera. De vraag van regisseuse Corinne van Egeraat, of Edward altijd al Tarzan wilde zijn, verwart haar. Hij hield van die strips, natuurlijk. Maar Tarzan? 'Hij wilde later wel in de jungle werken.'

Lord of the Jungle - met de billen bloot van Corinne van Egeraat is een huis-, tuin- en keukendocumentaire over een acteur die ervan droomt Tarzan te zijn. Al in de eerste scène, bij een galerijflat in Amsterdam-Osdorp, windt Koldewijn er geen doekjes om: als kind waande hij zich Joop Zoetemelk, Ard Schenk en Zorro tegelijk, 'maar Tarzan, die kon ik pas later worden, als ik groot was.'

'Mijn documentaire gaat over dromen verwezenlijken', zegt Van Egeraat (34), die met Lord of the Jungle haar allereerste film aflevert - gedraaid op video met een budget van 35 duizend gulden ('we hebben een behoorlijk negatief saldo').

Van Egeraats eersteling, donderdag op het IDFA in première gegaan, is een curieuze productie, waarin homevideos, stripboeken, oude filmfragmenten met Johnny Weismuller en Osdorp Posse samenkomen. Een uitprobeersel eigenlijk, maar innemend; de maakster verheft haar omgeving - de Tarzan uit Osdorp is haar eigen partner - tot een pleidooi voor gedrevenheid.

'Edward jaagt een droom na. Voor veel mensen is dat absurd. Maar wat is het morele verschil tussen iemand die Tarzan wil worden en iemand die honderd uur per week werkt om een topbaan te krijgen?'

De 'pulp-documentaire' heeft meerdere gezichten. Aanvankelijk is het een koddig portret van een jongensdroom, maar gaandeweg verstart de lach. Als Koldewijn aan een theaterproductie over Tarzan werkt (met zichzelf in de titelrol), krijgt zijn fascinatie de contouren van een obsessie.

Van Egeraat: 'Uiteindelijk is het een documentaire over monomanie geworden, over de blinde passie ergens iets van te maken.' De verwoede pogingen van Koldewijn om het postuur van Tarzan te verwerven - krachttraining en verboden pillen - lopen parallel met de ambitie van de filmmaakster, die met haar crew van geen wijken weet, ook al verwordt haar geliefde tijdens de toneelrepetities van held tot parodie op zichzelf.

'Onze passies zijn even sterk. Net als Edward stuit ik vaak op verbazing. Twee jaar werken aan een film van nog geen uur - dat vinden mensen raar. Zeker als er geen cent mee wordt verdiend.'

Het scenario van Lord of the Jungle werd vorig jaar ontwikkeld tijdens de scenarioworkshop van het IDFA - een intensieve cursus die beginnende filmmakers in gelegenheid stelt een idee uit te werken tot scenario. Ex-actrice Van Egeraat, die speelde in het kleine-zalencircuit en in de soap Onderweg Naar Morgen, kreeg les van documentairemaker Niek Koppen. Hij adviseerde haar van de vrijheid te genieten die met een debuut samengaat. 'Ik heb me erin gestort. Dat kun je maar een keer zo onbevangen doen. De volgende keer is er het besef dat veel mis kan gaan.'

Lord of the Jungle schuurt, zegt Van Egeraat, dicht tegen fictie aan. 'Fake-documentaire is de fictie-vorm die het meest op een documentaire lijkt. Ik sta aan de andere kant: het is een documentaire die niet ver van fictie afstaat. Hoe is het je ziel en zaligheid over te hebben voor een allesomvattend doel? Om het antwoord daarop te krijgen, mogen best dingen in scène worden gezet.'

Dat Van Egeraat haar eigen leven etaleert, vindt ze doodgewoon. 'Het heeft iets van een vi deodagboek. Die vorm spreekt me aan. Een persoonlijk verhaal waarin iedereen zich kan herkennen. Wie droomt niet stiekem over een heldenleven?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden