De biologisch-dynamische afhaalboer

Foster Parents gaf de eerste aanzet. Een inzamelingsactie van de hulporganisatie die zo'n warm, persoonlijk contact legt tussen westerse donor en Derde-Wereldkind bracht Koos Bakker uit Geldermalsen tot een opwindende these: zou een dergelijk fijne relatie ook werken in de biologisch-dynamische wereld, tussen boer en consument?...

ERIC ARENDS

Ja, weet Bakker inmiddels. Zijn bedrijf Odin garandeert 'de verbinding van de consument met de biologisch-dynamische boer'. Die band is nodig omdat er onder de mensen zo'n 'onbehagen over de gezondheid' bestaat dat ze steeds meer 'willen weten wat ze eten'.

Bakker verkoopt daarom zogeheten groente-abonnementen. Abonnees krijgen iedere week een tas biologisch-dynamisch geteelde groente, vers van de boer wiens naam en woonplaats staan vermeld in de nieuwsbrief met verder 'handige recepten' en 'uitgebreide produktinformatie'.

Er is keuze uit twee groentetassen: een voor twee en een voor vier personen. De inhoud is volgens Bakker voldoende voor vier avondmalen. Deze week: bosbietjes, ijsbergsla, chinese kool, winterpeen en een bloemkooltje. De kleine zak kost een tientje, de grote ¿ 17,50.

Boer en burger zijn beiden gebaat bij het groente-abonnement, betoogt Bakker. De bd-boer, omdat hij met zijn ideële maar financieel riskante manier van landbouwen maandelijks via Odin een 'stabiel, leefbaar inkomen' heeft. De burger, omdat ie met een vaste prijs voor de groente 'de uitgaven voor de huishouding beter kan budgetteren', bovendien geen tijd meer hoeft te besteden aan de eeuwige vraag wat de pot schaf èn, bovenal, met de tas 'perfecte kwaliteit' in huis haalt.

Da's nog niet alles. Bakker denkt dat het abonnement de consumptie van biologisch-dynamische groente zal doen toenemen omdat zijn klanten veelal nieuwelingen op de bd-markt zijn. 'Onze klanten zijn vaak drukbezette mensen, vaders en moeders van jonge kinderen die best bd-produkten willen maar geen tijd hebben om naar een natuurvoedingszaak te gaan om uitgebreid inkopen te doen. Het groente-abonnement zorgt ervoor dat ze zich over het eten niet druk hoeven te maken. De tas is gevuld, ze hoeven hem alleen maar af te halen bij een van de 130 afhaalpunten.'

Die afhaalpunten zijn veelal gevestigd in natuurvoedingswinkels. 'Zij profiteren mee omdat ze een deel van de opbrengst èn klanten in hun winkel krijgen, zegt Bakker.

Dat leidt tot juichgeluiden. Een natuurdetaillist zegt zelfs zo blij te zijn met Bakkers 'top-initiatief' dat hij hem wel zou willen fêteren - met een prijs of een onderscheiding. Maar niet elke bd-winkel zit te springen om de tassen van Odin.

Critici vinden het bezwaarlijk dat de groente-abonnee een pakket produkten in de maag krijgt gesplitst waarvan ze de inhoud niet zelf kan bepalen.

'D'r zitten alleen Nederlandse seizoensprodukten in', zegt een medewerker van Nico's Natuurvoeding in Den Bosch, die de tas weigerde. 'Er zit ook vaak hetzelfde en soms weinig in. De mensen moeten uit een totaal aanbod kunnen kiezen en niet zijn aangewezen op zo'n klein pakketje.'

Inderdaad hebben de Odin-klanten dit jaar nog geen tomaat of komkommer in hun tas gezien. 'Wij laten de consument meeleven met het seizoen. Dat leidt er toe dat je de groenten eet die de natuur op dat moment biedt. Door de strenge winter zijn de komkommers en tomaten wat later. Soms is het dus minder dan anders, maar het is altijd genoeg. Bovendien is iedereen natuurlijk vrij om in de natuurvoedingszaak nog aanvullende produkten te kopen.'

Waarmee heel stiekem dat jonge, geoccupeerde gezin zijn waardevolle vrije dag toch nog kwijt is aan boodschappen doen.

Eric Arends

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden