De Bilt wil viaduct voor wild behouden

De gemeente De Bilt maakt het buurgemeente Zeist niet makkelijk. Woensdag weigerde De Bilt voor de rechtbank in Utrecht om een nu al meer dan twintig jaar durende patstelling tussen beide gemeenten te doorbreken....

OZKAN GOLPINAR

Van onze verslaggever

Özkan Gölpinar

UTRECHT

De gemeente Zeist wil het viaduct gebruiken om Zeist-West met de A 28 te verbinden. Daar wil De Bilt niet aan meewerken. Volgens de Bilt vormt het viaduct de laatste verbindingsroute voor wild om vanaf het Kromme Rijn-gebied de bossen op de Utrechtse Heuvelrug te bereiken.

Woordvoerder D. Wijen van de gemeente Zeist zegt dat het viaduct als gevolg van tegenslagen nooit is gebruikt. 'Eind jaren zestig stemde een kleine meerderheid van de Zeister gemeenteraad voor de ingebruikname van het viaduct. Het werd aangelegd, maar door politieke discussies bleef de aansluiting uit.'

Wijen zegt dat De Bilt en Zeist in eerste instantie dicht bij overeenstemming waren. 'De Bilt toonde zich niet onwelwillend tegenover onze plannen. B en W van De Bilt waren zelfs al akkoord. Dat veranderde echter, nadat het Rijks Instituut voor Natuurbeheer (RIN) met een onderzoek kwam, waaruit bleek dat het gebied een belangrijke ecologische functie had.'

De gemeenteraad van de Bilt was er inmiddels ook van op de hoogte geraakt dat het viaduct belangrijk was geworden voor herten, reeën, vossen en konijnen. 'De gemeenteraad stemde dus tegen de aansluiting en niet lang daarna gingen ook B en W van De Bilt overstag', aldus Wijen.

Inmiddels hadden zich in Zeist langs de geplande route bedrijven gevestigd in de veronderstelling dat er een afrit zou komen. De ondernemingen, waaronder drie grote automobielbedrijven, dreigen Zeist nu met schadeclaims tot tien miljoen gulden voor gederfde inkomsten, omdat er aanzienlijk minder auto's passeren. Daarnaast verwijten zij de gemeente onvoldoende daadkracht.

Wijen verwerpt de beschuldigingen van de ondernemers dat Zeist onvoldoende daadkracht heeft getoond. 'Ten eerste is er nooit en aan niemand een belofte gedaan. Wij hebben wel een intentieverklaring ondertekend, waarin wij aangeven ons uiterste best te zullen doen om die aansluiting ook daadwerkelijk te verwezenlijken.'

'Maar dat neemt niet weg dat wij die schadeclaims niet serieus moeten nemen', aldus Wijen. De namens de gemeente Zeist optredende advocaat F. van Wijmen probeerde tijdens de zitting de rechter ervan te overtuigen dat Zeist meerdere stappen heeft ondernomen om tot een compromis te komen met de Bilt.

'Dit bleef echter zonder succes', aldus Wijmen. Hij vroeg rechtbankpresident mr Slothouber de gemeente De Bilt te sommeren voorbereidingen te treffen voor de aansluiting.

Coördinator ruimtelijke ordening R. Jellema van de gemeente De Bilt toonde zich gisteren weinig overtuigd door de argumenten van Wijmen. 'Met pogingen om tot een compromis te komen, doelen zij op het rapport van het ingenieursbureau Heidemij uit Zeist. In dat rapport wordt voorgesteld het viaduct in tweeën te delen, zodat dieren en auto's er samen gebruik van kunnen maken.

'Werkelijk een absurd plan', zegt Jellema. Dat rapport is een tijd terug helemaal onderzocht door milieu-organisaties en vervolgens als irreëel afgedaan.' Jellema hoopt dat er binnenkort duidelijkheid komt. 'Voor deze dieren is dit een laatste mogelijkheid om tussen twee natuurgebieden te reizen. Ons uitgangspunt is dan ook dat het

viaduct behouden moet blijven voor de natuur.'

Mocht de rechter de gemeente Zeist in het gelijk stellen, dan wordt De Bilt met onmiddellijke ingang verplicht tot het beginnen van een planologische procedure. In de praktijk komt dat er op neer dat De Bilt dan het bestemmingsplan moet aanpassen.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden