De Bijbel wordt pas interessant als je de inhoud actueel maakt - maar hoe doe je dat als leraar?

Veel kinderen op christelijke scholen weten nauwelijks iets van het geloof. Lastige klus dus voor leraren om de leerlingen iets over de Bijbel bij te brengen. 'Dan wordt er weer een verlamde genezen, nou dat weten we wel.'

Godsdienstles op Het Streek in Ede. Beeld Marcel van den Bergh

'Wie weet wie het Hooglied heeft geschreven?', vraagt docent Maaike Graafland (24) tijdens het eerste lesuur van de tweede klas van het gymnasium op de Christelijke Scholengemeenschap Het Streek (1.500 leerlingen) in Ede. Enkele leerlingen wrijven de slaap nog uit de ogen.

Eén jongen wil weifelend zijn vinger opsteken, maar trekt hem toch weer naar beneden. 'Salomo', zegt Graafland dan maar zelf. Nadat zij een liefdesverhaal uit het boek van het Oude Testament heeft voorgelezen, steekt Koen zijn vinger op. 'Heeft Salomo het zelf geschreven?' 'Waarschijnlijk wel', reageert Graafland. 'Ik weet het natuurlijk niet zeker, ik heb er niet naast gestaan.'

Graafland - zelf protestants - houdt haar les in een gemengde klas. Dertien van de 21 kinderen zijn christelijk opgevoed. Kirill - met bril en slotjesbeugel - behoort daar niet toe. Hij bereidt zich keurig voor op de lessen, maar van sommige figuren heeft hij nog nooit gehoord. 'Er zijn zo veel namen.'

Veel kinderen op christelijke scholen weten weinig of niets van het geloof: meer dan de helft van de Nederlandse scholen heeft een christelijke achtergrond, terwijl nog maar 18 procent van de Nederlanders naar de kerk gaat. Dat is een van de redenen van het ongemak dat docenten ervaren bij het gebruik van de Bijbel, zo bleek eerder deze week uit een onderzoek op protestantse scholen door Verus, de vereniging van christelijk onderwijs.

'In andere klassen vragen atheïstische kinderen zich weleens hardop af waar deze lessen voor nodig zijn', zegt Graafland. Vandaag doet iedereen enthousiast mee. Alvin - zwart Nike-shirt - heeft wat moeite om de verhalen van Salomo in de uitgedeelde Bijbel te vinden, maar eenmaal op de juiste pagina gaat hij direct aan de slag.

De klas gaat met elkaar in discussie over het leiderschap van koning David, de vader van Salomo. Was hij een goede leider? Alvin vindt van wel. 'Hij heeft meer goede dan slechte dingen gedaan.' Een klasgenoot is het daar niet mee eens. 'Hij ging vreemd.'

Bij een aantal christelijke scholen uit het onderzoek is de Bijbel al uit het lokaal verdwenen. Naast secularisering spelen de soms droge stof en de korte concentratieboog van scholieren daarbij een rol.

Waar docenten nog wel uit de bijbel citeren, hangen de leerlingen lang niet altijd aan hun lippen. Vooral het Nieuwe Testament is taaie kost, erkent in het rapport een leraar op een basisschool waar de leraren allemaal christelijk zijn. 'Dan wordt er weer een verlamde genezen, nou dat weten we wel.'

'Het is helemaal niet verwonderlijk dat scholen met dit probleem zitten', zegt Nico ter Linden, emeritus-predikant en schrijver van de zevendelige boekenreeks Het verhaal gaat, waarin hij de Bijbel op toegankelijke wijze uitlegt. 'De Bijbel is ingewikkeld erfgoed, hij staat voor een hele oude cultuur. Het wordt pas interessant als je die naar onze tijd weet te vertalen', aldus Ter Linden. 'Maar steeds minder mensen hebben de kennis om die vertaalslag te maken. Dat is verontrustend.'

Docent Graafland verbindt het machtsmisbruik van koning David met de handelingen van voormalig minister Ard van der Steur. Ook Mattie en Wietze, de populaire radio-dj's die openlijk ruziënd hun samenwerking beëindigden, komen aan bod. 'Mag iemand met macht fouten maken?', vraagt Graafland. 'Iedereen maakt fouten', zegt Noam, een christelijk opgevoede jongen met grijze capuchontrui die het meest aan het woord is. 'Maar bij Van der Steur gaat het om miljoenen. Dan kan je jezelf niet meer vertonen.'

'Het overspel van koning David is makkelijk actueel te maken', zegt Graafland na afloop van de les, als de 21 Bijbels weer in de kast liggen. 'Maar een gruwelijk verhaal uit de Bijbel is lastig naar het nu te vertalen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.