De bierdrinker wil eens iets anders

Al jaren neemt de bierconsumptie af. Tegen die trend in wordt er wel steeds meer Nederlands speciaalbier gedronken. Straks heeft iedere gemeente wel een ambachtelijke microbrouwerij.

ROTTERDAM - Van Kompaan (Den Haag) tot Oersoep (Nijmegen), van Kaapse Brouwers (Rotterdam) tot Bax Bier (Groningen): Nederland telt steeds meer jonge bierbrouwers die ambachtelijk speciaalbier maken. In tien jaar steeg het aantal kleine brouwers van 64 naar 220, zegt het Klein Brouwerij Collectief (KBC). Vorig jaar schreven zestig nieuwe microbrouwerijen zich in bij de Kamer van Koophandel.


De trend staat haaks op de daling van de bierconsumptie. Die daalde per hoofd van de bevolking van 77,5 liter in 2007 tot 69,6 liter in 2013. De grote brouwers wijten dat onder meer aan hogere accijnzen, maar het Klein Brouwerij Collectief denkt dat de consument vooral meer smaak en minder pils wil. De ware liefhebber wil weer eens iets anders proeven dan de Belgische speciale bieren als Leffe Blond of Grimbergen Dubbel.


De Nederlandse ambachtelijke brouwers experimenteren volop met hop en gist. Populair zijn de fruitige IPA's (India Pale Ale), maar ook de zwaardere Russian Imperial Stouts en barrel aged-bieren, gerijpt op oude whisky-vaten.


De craft beer revolution waaide over uit de VS. De Amerikaanse bierconsumptie daalde in 2013 met 1,9 procent, maar de microbreweries in de VS noteerden een groei van 20 procent. Ze claimen nu 14,3 procent van de Amerikaanse markt.


Zo hard gaat het hier nog niet. De acht grootste brouwers hebben 95 procent marktaandeel, aldus Nederlandse Brouwers, de koepel van onder andere Heineken en InBev Nederland. 'Wij juichen de opkomst van de onafhankelijke brouwers toe, want het maakt het bierlandschap gevarieerder', zegt een woordvoerster van de koepel. 'Onze leden doen dat ook, met alcoholvrij bier, witbier en Radler - een combinatie van bier en citroenwater.'


De onafhankelijke brouwers zeggen weinig last te hebben van de horecacontracten die bijvoorbeeld Heineken afsluit met cafés. 'Speciaalbier op fles mag sowieso op de kaart en vaak mogen er ook een of twee streekbieren op de tap', zegt voorzitter Constant Keinemans van het Klein Brouwerij Collectief. 'De horeca vindt het helemaal geweldig.'


'Cafés schenken graag enkele lokale bieren', bevestigt woordvoerder Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland. 'We zien steeds meer brewpubs zelf brouwen. De gast waardeert het dat je er een verhaal bij hebt, het authentieke. Het is een gevolg van de crisis: we zijn klaar met de grote instituten.'


Ook Slijterijketen Mitra (220 zaken) speelt in op de trend, zegt Jordi Clavel. 'Sinds vijf jaar verkopen we landelijk de bieren van de grotere kleine brouwers, zoals Jopen uit Haarlem en Brouwerij 't IJ uit Amsterdam. Sinds kort hebben veel vestigingen een tot twee meter schapruimte voor zes tot acht bieren uit eigen regio. Deze markt groeit en daarvan plukken wij graag de vruchten.'


Exportmanager Rick Kempen van drankengroothandel Bier&cO denkt dat het aantal microbrouwerijen de komende vijf jaar groeit van 220 tot 750. 'In elke gemeente is wel ruimte voor een of twee brewpubs die hun bier voornamelijk lokaal afzetten. In Amsterdam zijn er nu al zeven.'


Het succes krijgt internationale erkenning. Zo zijn komende week elf kleine Nederlandse brouwers te gast op het uitverkochte Oregon Brewers Festival (80 duizend bezoekers), in het walhalla van het craft beer: Portland, een stad met 51 microbrouwerijen. De organisatie ziet dat de Nederlandse brouwers een vergelijkbare ontwikkeling doormaken. De Nederlanders op hun beurt hopen op meer exportcontacten.


Café Restaurant Rootz, in het centrum van Den Haag en in Scheveningen Haven, noemt zich 'De Belg van Den Haag', maar sinds twee jaar valt vooral de uitgebreide Nederlandse bierkaart op. 'We schonken al zeventig soorten Belgische bieren, maar in de staart van de crisis zijn de jonge Nederlandse brouwers zich enorm gaan onderscheiden', zegt Patrick van Aller van Rootz, dit jaar uitgeroepen tot beste bierrestaurant. Van Aller ziet het als zijn missie om 'de man in de McGregor-trui die altijd een Brandje neemt' eens iets bijzonders te laten proeven. Wat zou hij aanraden om kennis te maken met het craft beer van eigen bodem? 'De Maximus Saison uit Utrecht, de Jopen Trinitas Triple uit Haarlem, de Doe Maar Scotch Ale van brouwerij De Prael uit Amsterdam, de Velduil van brouwerij het Uiltje in Haarlem en natuurlijk De Kompaan 45 Vrijbuiter uit Den Haag.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden