'De Biënnale vlamt één week'

Hij zal het 'missen', zegt Melle Daamen op het terras van Il Paradiso in de Giardini di Castello in Venetië....

Op 20 juni besluit de Amsterdamse gemeenteraad over zijn benoeming tot directeur van de Stadsschouwburg in Amsterdam. 'In Amsterdam kan altijd wat misgaan', houdt Daamen een slag om de arm maar haast zeker is het wel: dit is de laatste Biënnale waar hij als 'representatief geldschieter' aanwezig zal zijn. In 'september', schat hij, zal hij weg zijn bij de Mondriaan Stichting. Even vakantie, en dan, 'in oktober', bij de Stadsschouwburg aan de slag.

Daamen is tevreden over de Nederlandse bijdrage voor de Biënnale van dit jaar. De Nederlandse overheid steekt ruim anderhalf miljoen gulden via de Mondriaan Stichting in de 49ste editie van de Biënnale. Van dat bedrag heeft Liza May Post het Rietveld Paviljoen op het Biënnale-terrein ingericht en zijn twee catalogi gemaakt. Ook is de Mondriaan Stichting erin geslaagd om in een chique palazzo verderop in de stad een extra Nederlandse tentoonstelling in te richten. De vorige editie van de Biënnale lukte dat 'door louter pech' niet. De Mondriaan Stichting werd er door sommigen om bekritiseerd. 'Een onterechte kritiek', zegt Daamen. 'Zo'n extra muros-tentoonstelling is speciaal, dat doe je niet standaard iedere twee jaar.'

Begin dit jaar nodigde de Mondriaan Stichting ook de artistieke directeur van de Biënnale, de Zwitserse tentoonstellingsmaker Harald Szeemann, uit voor een werkbezoek aan Nederland. De gevolgen van dit bezoek zijn evident: vijf Nederlandse kunstenaars, onder wie Fiona Tan en Atelier van Lieshout, nodigde Szeemann uit voor zijn centrale Biënnale-tentoonstelling Plateau of Mankind die vandaag opent. Ook deze kunstenaars heeft de Mondriaan Stichting ondersteund met een transport-beurs.

In de Casa Zenobio, op de extra tentoonstelling verderop in de stad, komt werk van onder meer Rineke Dijkstra, Job Koelewijn, Turner Prize-genomineerde Michael Raedecker en Marijke van Warmerdam. Geen onbekenden in de internationale kunstwereld, geen onbekenden ook op de Biënnale. 'Rineke Dijkstra en Michael Raedecker verdienen goed aan hun werk', zegt Daamen. 'Je kunt je dus afvragen of de Nederlandse overheid hun werk moet subsidiëren. Voordat ik directeur werd van de Mondriaan Stichting overheerste de houding bij de overheid: wie we al gehad hebben als kunstenaar, ondersteunen we niet meer. Ik vind juist dat je kunstenaars over een lange periode moet steunen. Niet steeds met een nieuwe naam komen, maar laten zien aan de vakwereld: deze beroemde kunstenaars komen allemaal uit Nederland, die nemen wij serieus, daar zijn wij trots op.'

'Dat klinkt wat nationalistisch. Maar zo is mijn taak in Venetië: de Nederlandse kunst zo goed mogelijk propageren. De bekende namen zijn bovendien het visitekaartje dat publiek trekt naar relatief onbekende namen als Rob Johannesma, Frank van der Salm of Edwin Zwakman.'

Die 'onbekende namen' moeten het hebben van de vrijdag. Dan organiseert de Mondriaan Stichting in Venetië een lunch voor internationale gasten: galeriehouders, museumdirecteuren die kennis kunnen maken met de Nederlandse kunstenaars. Op die lunch, en niet op de lunch die staatssecretaris van Cultuur Van der Ploeg donderdag voor de Nederlandse kunstenaars organiseert, worden de 'echte zaken'gedaan.

Want dat is de meerwaarde van de Biënnale van Venetië, zegt Daamen. 'Met name in deze eerste openingsweek presenteer je je kunst aan de internationale kunstvakwereld. Van die eerste week moet je het hebben, want daarna zakt het bezoek aan de Biënnale eerlijk gezegd in.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden